Sus
Banka parcată pe plaja Seven Commando

Am scris aici detalii despre cheltuielile noastre,  cazare, traseu, vreme, ce e musai de văzut, ce am mâncat și băut bun în Filipine.

Principala distracție din El Nido sunt tururile cu banka în arhipelagul Bacuit din Palawan.

Mai întâi, terminologia! Bangka este jeepneey-ul de pe mare. 🙂 Mai exact sunt niște bărcuțe de lemn, mai mari sau mai mici, cu motor și două stabilizatoare laterale, făcute din bambus. Arată ca niște păianjeni și sunt peste tot în Palawan și Filipine.

Banka - bărcile filipineze

Banka – bărcile filipineze

Arhipelagul este absolut superb, cel mai frumos lucru văzut în vacanța asta. Ape verzi – turcoaz, extrem de clare, plaje cu nisip alb și fin, labirint de insule și insulițe. Exact cum vezi în broșurile de prezentare! Oamenii de la post-producție rămân clar fără job aici.

Ape turcoaz în Bacuit

Ape turcoaz în Bacuit, Palawan

În arhipelagul Bacuit se ajunge după o plimbare, destul de scurtă, cu o bangka colorată. În principiu există 4 tururi predefinite (A,B,C,D) pe care le poți face și pe care le poți achiziționa de efectiv oriunde. Am văzut însă că, pe la diverși operatori, apar și tururi noi – Z, K, W, care încearcă să diversifice un pic: au inclus și alte insulițe, au schimbat ordinea de vizitare, îți fac masaj la bord, primești kayak sau paddle board, inclus în preț.

Vânzători ambulanți în arhipelag

Prețurile sunt și ele standard, noi am obținut un discount de 20% pentru că le-a luat de la hostelul unde am stat. Pe lângă costul turului, fiecare persoana care intră în arhipelag trebuie să plătească un fee de 200 php / 17 lei, pentru protejarea si menținerea ecosistemului din arhipelag. Acesta se plătește o singură dată, indiferent de câte tururi faci, și este valabil pentru 7 zile.

Toate tururile au prânzul inclus, care este preparat live, pe barcă. Meniul este cam același în fiecare zi. Avem pește, porc, pui, creveți, calamari – toate pe grătar, alături de salate, nelipsitul și deliciosul orez și fructe. Chiar glumeam la un moment dat că mirosul specific arhipelagului este cel de grătar, cam ca la târgul de la mine de la Gălăteni. 🙂

Grătare fumegânde în Bacuit

Grătare fumegânde pe banka, în Bacuit – Palawan

Apoi, câteodată primești ochelari și țeavă de snorkeling, alteori nu, depinde de companie. Dar vei afla asta înainte de a te urca în barcă, căci sigur te va întreba cineva dacă vrei să închiriezi.

La barcă se ajunge prin apă, deci trebuie să ai în vedere că îți vei uda hainele de la început. Mai bine pleci direct în costum de baie. 🙂

Pe banka.

Toate tururile durează o zi – dimineața, în jur de 8:30, ești preluat de la hotel cu tricicleta, iar înapoi în El Nido se ajunge în jur de 17:00. Transferul dus este inclus în preț, nu și întors.

Pe barcă ai și un ghid care îți povestește despre tur, despre cum broscuțele țestoase confundă plasticul cu meduzele, mai ales dacă este transparent, și îl mănâncă și mor. Deci nu trebuie să lași niciun fel de gunoi pe aici. Tot el te anunță, când stai frumos la plajă, că popasul s-a terminat și trebuie să plecați. Pe barcă trebuie să porți mereu vesta de salvare, tot ghidul se va ocupa să îți amintească mereu.

Pe lângă ghid, mai suntem însoțiți de căpitan și ajutoarele lui, chef-ul și asistentul de grătar.

Echipajul din primul tur

Ce să iei cu tine în tururile din Palawan:

• Geantă / rucsac rezistent la apă (ocean pack). Se găsesc peste tot în El Nido, sunt drăguțe, ieftine și vin în diverse dimensiuni. Al meu are 1,5 L și a costat 250 php / 20 lei.
  • Șlapi sau slippers – sunt foarte utili atunci când mergi să vezi peșteri. Plus că, de cele mai multe ori, sunt pietre în apă.
  • Echipament de snorkeling – unele companii au echipament inclus, dar, dacă ai o problemă să folosești aceeași țeavă cu altcineva, este recomandat să îl aduci pe al tău. Este un must să arunci o privire sub apă, e fascinant.
  • Cameră subacvatică – lumea de acolo merită din plin fotografiată și arătată
  • Cremă de plajă și cremă împotriva țânțarilor
  • Apă extra – se asigură apă pe barcă, dar este bine să ai și tu.
Ocean Pack - rucsac rezistent la apă

Ocean Pack – rucsac rezistent la apă

Tur A.

Cost: 1200 php / 94 lei (+ 400 php / 31 lei pentru kayak – opțional)

Traseu: Laguna Mare, Laguna Mică, Insula Shimizu, Laguna Secretă, Plaja Seven Commando

Primul tur pe care l-am făcut a fost cu o barcă micuță, de 8 persoane + echipaj. Specializarea acestuia au fost plajele și lagunele. Și a fost unul dintre tururile preferate.

Tur A

Avem parte de o zi frumoasă, deși noaptea a cam plouat. Am ajuns ultimii și nu am prins loc la soare pe băncuțele din barcă.

Cum ieșim în larg, apa începe să se coloreze în nuanța aia ireală de verde, iar insulițe și stânci apar peste tot, de nu știu unde să pozez mai repede.

Small Lagoon

• Laguna Mică

Ajungem la prima oprire și aflăm că ar trebui să închiriem un kayak pentru a ne plimba prin lagună. Cică ar fi niște meduze urâcioase pe aici și nu putem înota. Numai bine, că tot voiam noi să ne dam cu kayakul. M-am urcat cam nesigură și în poziție greșită, dar pe urmă totul a mers bine. Chiar am reușit să trec singură printr-o gaură în stâncă, cât era Răzvan ocupat să mă pozeze.

Cu kayakul prin Laguna Mică

Cu kayakul prin laguna cu meduze

Este superb aici, iar acesta a fost unul dintre momentele mele preferate din tururi.

De bine - de rău, am urcat în kayak fără să îl răstorn

De bine – de rău, am urcat în kayak fără să îl răstorn

Și chiar mi-am scos vesta, la un moment dat.

• Laguna Mare

Urmează apoi o nouă lagună, unde ne putem da jos și înota. Și aici sunt meduze, care ciupesc ușor. Înotăm o vreme și ne pozăm pe lângă barcă.

Următorul popas: Big Lagoon

Și aici avem meduze

• Insula Shimizu

A treia oprire este pentru prânz.

Insula

Insula Shimizu

Încă de când am plecat, băieții care se ocupă de bucătărie se preocupă de masă. Încing grătarul, întorc carnea, taie legumele și pregătesc băuturile, înmoaie puțin peștele în mare, pentru un gust cât mai proaspăt, și au grijă apoi să nu sară de pe grătar de la legănatul bărcii și de la viteză, chiar cu prețul unor arsuri la mâini.

O parte din prânz

Când ajungem pe insulă, avem câteva minute de voie până masa este adusă și aranjată.

Procesul de amenajare și asamblare a mesei de prânz

Pe urmă mâncăm pe principiul bufetului din Suedia, sub privirile pofticioase ale unor șopârle mari.

Șopârlele sunt peste tot

A fost delicios.

Laguna Secretă

Calea spre Laguna Secretă

Laguna asta este ascunsă în spatele unei găuri în stâncă. Stăm la coadă o vreme ca să intrăm și și mai mult ca să ieșim. Facem două poze și nu ne arătăm tare impresionați. Prea multă lume și prea întunecat. Vrem să ne întoarcem la apa strălucitoare și nisipul ăla perfect.

După ce am trecut de stânci

• Seven Commando Beach

După o plimbare lungă, plină de „dușuri naturale”, adică valuri care năvălesc în barcă, ajungem la Seven Commando Beach. Este ultima oprire din turul nostru – o plajă frumoasă și animată. Stăm și lenevim aici o oră, dar nu reușesc sa aflu de unde vine numele locului. Există niște zvonuri că 7 soldați s-ar fi refugiat pe aici, dar localnicii se pare că nu le susțin.

Pe barcă, eu

Pe barcă, Răzvan

Tur B:

Cost: 1300 php / 100 lei (echipament de snorkeling inclus)

Traseu: Entalula Island, Snake Island, Cudugnon Cave, Cathedral Cave, Pinagbuyutan Island

A doua zi plecăm în următorul tur. Acum suntem mai mulți pe barcă, 19 persoane. Noaptea trecută iar a plouat și de data aceasta soarele nu este prea prezent. Turul B, care pare specializat pe peșteri, este, după părerea mea, cel mai puțin special dintre cele 3 pe care le-am făcut.

• Insula Entalula

Ne o oprim prima oară pe insula Entalula, care are o plajă mică mică. Doar barca noastră a ajuns azi aici.

Insula Entalula

Pentru început, cumpăr buko, nuca de cocos, cu rom de la vânzătorul ambulant care își instalase acolo taraba. Când mă întorc Răzvan tocmai era subiectul unei sesiuni foto. Echipajele de pe barcă au sarcina clară să îți facă poze și sunt foarte perseverenți. Așa că, vrei – nu vrei, pozezi. 🙂

De data asta a mers focusul

• Snake Island

„..care se numește așa pentru că aici sunt multe… maimuțe!!” ne spune râzând ghidul nostru vesel. Eh, nu chiar! Se numește așa pentru că există o limbă de nisip, care are forma unui șarpe și care unește două insule. Când am ajuns noi nivelul apei era destul de ridicat, cam 40 cm apă acopereau linia de nisip.

Snake Island

Am urcat însă până la un view point, de unde se vedea mai bine banda asta de nisip. Cam ciudat să faci trekking în chiloți, fie ei și de plajă.

Trekking în chiloți

După ce am coborât, am parcurs și jumătate din traseul de nisip, mai ales că văzusem un bar plutitor. Poți cumpăra de aici bere, răcoritoare sau nuci de cocos. Doar sa aduci cu tine niște bănuți.

Bar plutitor

Ca întotdeauna, echipajul a strigat după noi, căci este timpul să plecăm către următoarea destinație.

Răzvan și apele albastre

• Cudugnon Cave

Pe insula asta ne-am oprit să mâncăm și să vedem peștera Cudugnon. Preparatele au fost similare cu cele de ieri – pește, porc, pui, creveți la grătar, orez, salate. Iar de data asta am avut și mese. 🙂

Masă îmbelșugată, gătită pe barcă

După masă ne-am cățărat printr-o gaură săpată în stancă pentru a vedea cum apa, sarea și vântul s-au înhăitat și au creat o peșteră.

Peștera

Peștera Cudugnon

În al doilea tur am avut o barcă colorată

• Pinagbuyutan Island

Pentru că valurile sunt mari, nu este un moment potrivit să mai vedem Cathedral Cave, așa că mergem direct către Pinagbuyutan Island. Este o insuliță foarte frumoasă și verde. Ne plimbăm puțin pe aici, eu stau la plajă, iar Răzvan veghează niște peștișori colorați în apă.

Insula

Insula Pinagbuyutan

• Papaya Beach

La final, pentru că sărisem peste Cathedral Cave, mai primim o oprire, la Papaya Beach. Stăm la plajă, dar soarele apune repede și e vremea să plecăm.

Transportul hainelor pe uscat

Tur C

Cost: 1400 php / 110 lei (echipament de snorkeling inclus)

Traseu: Hidden Beach, Star Beach, Talisay Beach, Secret Beach, Helicopter Island

Este turul care mi-a plăcut cel mai mult și de unde am cele mai puține poze. Și a fost și cel mai aventuros, mai ales că valurile erau foarte mari, iar marea foarte agitată. Pentru turul ăsta e chiar musai să ai geantă rezistentă la apă, încălțări și ochelari de snorkeling.

• Hidden Beach

Am început cu Plaja Ascunsă, la care nu poți ajunge cu barca. Trebuie să înoți o perioada, pe urmă mai mergi puțin prin apă și apoi ajungi. Eu nu îs o înotătoare tare bună, iar valurile mari mă cam sperie. De bine de rău, cu julituri pe picioare, am ajuns la zona cu nisip.

Suferindă de la gambele julite

Am ajuns la nisip!!

Dar am ajuns la nisip!!

Am făcut poze, am văzut peștișori și am stat puțin pe plajă. Locul ăsta este foarte frumos și este impresionant cum dintr-o mare agitată, cu valuri mari și întunecate, ajungi într-un loc calm, cu apă transparentă, unde peștișorii înoată în voie.

La întoarcere deja devenisem mai curajoasă și am înotat toată distanța.

Iar ne-au prins pentru poze

• Star Beach

Deși denumirea implică o plajă, nu am a ajuns deloc pe nisip. Ne-am oprit cumva în larg și ni s-a spus că aici este o zonă perfectă pentru snorkeling. A plecat Răzvan în recunoaștere și s-a întors impresionat de ce văzuse, dar recomanda să îmi iau vesta de salvare pe mine. După ce o colegă de tur a început să se agite că are nevoie urgent de o vestă de-asta, n-am mai pus nici eu la îndoială necesitatea ei. Am îmbrăcat-o, mi-am pus ochelarii și am coborât. Și a meritat din plin.

Cum bagi capul sub apă descoperi o altă lume. Sunetele se estompează, bancuri întregi de pești călătoresc nestingherite, anemone și corali se mișcă în slow motion. Este fascinant. Și câte culori!! Niciun acvariu nu se compară cu ce am văzut aici. Găști de Nemo, peștișori albaștrii electrizanți, pești în alb și negru sau galben fosforescent. Pești îmbufnați sau pești prietenoși. Am uitat și că sub mine e un hău de vreo 20 de m. Și că în Filipine se găsește al doilea cel mai adânc loc din lume, după Mariane – Mindanao Trench (10 497 m adâncime). Și iar mi s-a părut că ghizii ne cheamă înapoi nedrept de repede. Deși petrecusem o oră uitându-mă sub apă.

După sesiunea de snorkelling poți cumpăra o bere de la vânzătorii ambulanți

După sesiunea de snorkeling poți cumpăra o bere sau o buko de la vânzătorii ambulanți

• Talisay Beach

Următoare oprire a fost dedicată prânzului, pe care l-am luat pe barcă. Nu a fost chiar cea mai idilică atmosferă, dar eram în continuare înconjurați de apele turcoaz. Răzvan a coborât și a înotat puțin, iar eu am așteptat, cuminte, la soare.

• Secret Beach

Aici am avut parte de cea mai mare aventură. Pentru a ajunge la Plaja Secretă trebuie să treci, înot, printr-o „poartă” care aduce tare cu gaura din perete a lui Jerry. Problema este că sunt valuri mari și intrarea asta este inundată de apă. Așa că trebuie să prinzi momentul propice, când nu se formează niciun val, ca să poți intra. Ca să fie mai ușor, echipajul de pe barcă își ajută pasagerii. Mai exact – unul îl aruncă prin gaură, iar altul îl prinde și îl trage înăuntru.

Poarta din stâncă, când nu erau valuri

Nu pot intra mai multe persoane o dată și, până așteptăm să trecem dincolo, valurile mari ne poartă dintr-o parte în alta, ca pe niște pinguini, fără să avem cum să ne împotrivim sau să ne ținem de ceva. E cam scary, dar mă bucur că am vesta pe mine. Reușesc până la urmă să intru, ne odihnim pe plaja liniștită dinăuntru și avem parte de aceeași aventură la ieșire.

Se spune că această plajă din arhipelagul Bacuit, a fost sursa de inspirație a lui Alex Garland care a scris romanul The Beach, pe vremea când stătea în Palawan, la El Nido,

Am răzbit să ieșim de pe Plaja Secretă

Este cel mai obositor tur.

• Helicopter Island

Ultim oprire este pe Helicopter Island și, în sinea mea, sper că va fi o oprire unde doar vom sta la plajă, fără să înotăm, să facem snorkeling sau să mai vizităm ceva. Mă simt obosită și aș vrea să lenevesc. Și dorința mi se îndeplinește, deși soarele începe să apună peste insulițele din Palawan.

Următorul episod: Un pic de Cebu City, oraș cu istorie | Filipine

Comentează ceva...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.