• Cu auto-rulota prin SUA

    Cu mașinuța asta parcurs vreo 5825 km

Cum să închiriezi o auto-rulotă (RV) pentru 1 $ / zi în SUA

Thor Motor Coach Four Winds Motor Home Class C . Sau căsuța.Thor Motor Coach Four Winds Motor Home Class C . Sau căsuța.
Spread the love

Să poți obține o auto-rulotă (Recreational Vehicle, RV, cum îi zic americanii) cu 1 $ / zi pare ușor incredibil, mai ales într-o țară ca SUA, nu chiar cea mai ieftină. Când am auzit prima dată despre asta, de la Always Summer, mi s-a părut prea frumos să fie adevărat. Poate au obținut-o ei așa în condiții speciale – că sunt bloggeri profesioniști, că or fi prieteni..

Dar acum, când ne-am găsit și noi în situația să bănănăim o lună prin State am cercetat mai atent, iar relocarea s-a dovedit a real thing. 🙂

Afli din articolul ăsta:

Prima dimineață cu auto-rulota

Prima dimineață cu auto-rulota

Ce este relocarea?

Relocarea asta se referă la opțiunea pusă la dispoziție de firmele care închiriază RV-uri (și nu numai) prin care primești mașina, pentru un preț simbolic pe zi, pentru a o muta dintr-un loc în altul. Ei au nevoie să o ducă într-un anumit oraș, iar tu te dovedești mai ieftin decât o platformă sau un șofer. 🙂

În principiu nu îți alegi tu orașele de plecare și destinație, iar numărul de zile pe care îl la dispoziție este doar ușor flexibil. Dar rutele sunt variate și se updatează zilnic. Din câte am urmărit noi, punctele de plecare populare sunt de la vest către est, cu plecări dese din Salt Lake City, Chicago, Ferndale, Las Vegas sau Los Angeles.

Noi am mers de la Salt Lake City la Orlando, iar traseul a fost superb. Am trecut prin Utah, Nevada, Arizona, New Mexico, Texas, Louisiana,  un pic prin Mississippi și Alabama, și am ajuns apoi în Florida.

Pe lângă SUA, relocările mai sunt populare în Australia și Noua Zeelandă. Dar am găsit câte ceva și pentru Europa, deși sunt destul de rare.

În Mississippi

În Mississippi

Unde găsesc auto-rulote pentru relocare?

Sunt mai multe site-uri sau portaluri care oferă RV-uri spre relocare. Nouă ne-a plăcut cel mai tare de www.imoova.com. Este un fel de platformă ce agregă astfel de oferte de la mai mulți furnizori și se updatează aproape zilnic. Iar informațiile sunt foarte clar listate.

Pe site-ul ăsta l-am urmărit zilnic (încă îl urmărim – din obișnuință 🙂 până am găsit o ofertă potrivită pentru noi, de la compania El Monte. Au și aplicație pe care o poți descărca.

Pe lângă imoova.com, ne-am mai uitat și pe:

www.jucy.com  – ei au atât mașini, cât și van-uri & auto-rulote pentru relocare. Sunt super drăguțe și colorate, însă doar cele mai mari au și baie încorporată. Ceea ce te restricționează un pic. Nu a apărut nimic potrivit în zilele în care am căutat noi.

www.apollorv.com– ofertele de la ei sunt include și pe imoova.com, însă merită să arunci o privire și aici. Nu se știe niciodată de unde sare camperul.

www.transfercarus.com/ – au atât mașini, cât și autorulote. Care vin într-o grămadă de combinații și varinate.

Cum site-urile astea nu au chiar aceleași baze de date este recomandat să le verifici pe toate, cât mai constant.

On a long and lonesome highway...

On a long and lonesome highway… Aveam geamul puțin crăpat.

De ce acte este nevoie?

Pentru a închiria o auto-rulotă n-ai nevoie de prea multe documente. Îți trebuie

  • Act de identitate. Noi am folosit pașapoartele, unde aveam și viza. 
  • Carnet de conducere. Nu este nevoie de o categorie specială, B-ul este suficient. Însă, conform Terminilor și Condițiilor de închiriere, la cam toate companiile ți se cere permis de conducere tradus sau internațional. Noi nu am avut nici una nici alta – aveam clasicele permise românești, care nu au niciun cuvânt în altă limbă. Le-am folosit așa, nu au avut nicio problemă cu ele. Ba chiar, eu care am permis de vreo 4 luni, am fost șoferul principal.

Mai verificasem înainte cu câțiva prieteni care închiriaseră de curând mașini în SUA, ei ne-au confirmat că nu au avut probleme. Asta ne-a făcut mai încrezători.

  • Card de credit. Ei se bazează pe faptul că, o dată ce ai fost cercetat și aprobat de bancă pentru un credit, ești eligibil să primești și mașina în grijă, iar riscurile să fugi cu ea în Mexic sunt mai mici. Oricum, nici de-ăsta nu am avut. Toate cardurile noastre sunt de debit (+ un Revolut, care oricum nu a funcționat – cel mai probabil din cauza unei setări de securitate făcute anterior). A funcționat cardul meu de salariu, de la BRD. Este important ca numele celui care închiriază mașina să apară pe card.
Gruene, Texas

Gruene, Texas

Care sunt costurile, per total?

Bugetul pe care trebuie să îl ai în vedere pentru o relocare este compus din:

Depozit. Din câte am văzut, este 1000 $ peste tot. Tot 1000 am plătit și noi. Dacă nu ai card de credit, ca noi, este musai să ai bănuții ăștia disponibili, pentru a putea fi blocați. Teoretic, depozitul ăsta acoperă pagubele în caz că mașina pățește ceva. Practic – mie mi-au returnat banii cu vreo 5 zile înainte de a ajunge la destinație. Nu am putut plăti cash.

Costul per zi. Multe oferte au un cost simbolic de 1 $ pe zi, cum a fost și în cazul nostru. Am văzut însă și prețuri de 5$ sau 25$. În principiu, mașinile au o dată specifică la care trebuie să ajungă la destinație. Cu cât data respectivă este mai apropiată, cu atât mașina este mai ieftină. Noi am plătit 1$ / zi, 12$ în total.

Zonele de picnic sunt dese

Zonele de picnic sunt dese

Zilele extra. Fiecare relocare are un număr maxim de zile în care tu poți transporta mașina și pentru care se aplică prețul special. Noi am avut 12 zile. Însă, de la caz la caz mai ai posibilitatea de a adăuga niște extra days. Și acestea se acordă într-o anumită limită și la prețul de listă al mașinii, valabil pentru perioada respectivă. Nu am mai putut lua încă 5 zile extra și le-am vrut pe toate. Au costat 300 $ (60 $ / zi).

Milele. Există un număr limitat de mile pe care le poți parcurge, în principiu un pic mai multe față de cel mai scurt traseu către destinație. Dacă vrei să te mai abați, să vezi un canion, o peșteră, să joci la păcănele sau să mănânci un chile verde, va trebui să plătești milele extra. Totodată, zilele extra îți aduc și mile în plus.

În cazul nostru – de la Salt Lake City la Orlando sunt 2275 de mile, iar noi aveam inclus 2500 mile. Cele 5 zile extra ne-au adus încă 750 de mile, 3250 în total. Am condus undeva la 3700, cea ce a însemnat un cost suplimentare de 142 $ (0.32 $ / milă).

 1 milă = 1,60 kilometri

1 milă = 1,60 kilometri

Carburantul. De la caz la caz ofertele de relocare vin și cu o rambursare a bănuților folosiți pentru carburant. Valoarea variază în funcție de distanța pe care o ai de parcurs și de compania de la care închiriezi auto-rulota. Din câte am văzut, poți primi între 0 și 750 $, pe baza bonurilor fiscale de la benzinării.

Noi am avut alocați 300 $. Trebuie să ai în vedere că mașinile astea consumă muult, a noastră ajungea undeva la 20 – 22 l/100 km. Pentru cele aprox. 3700 de mile am pus benzină în valoare de 1050 $. (nu am folosit deloc generatorul, care se hrănește și el cu benzina din același rezervor).

Un alt lucru de avut în vedere este prețul carburantului, care diferă de la stat la stat. Și diferă mult. Adică în Texas era 2.3 $ / galon, iar în California nu de puține ori am văzut prețuri de 5 $ / galon. Pentru a alimenta ne-am ghidat după site-ul de mai jos, așa știam dacă e mai bine să alimentăm în statul în care suntem sau mai așteptăm un pic până trecem în următorul.

L-am găsit destul de util și se updatează zilnic – https://gasprices.aaa.com/state-gas-price-averages/

O practică obișnuită - o auto-rulotă trage o mașină pentru oraș.

O practică obișnuită – o auto-rulotă trage o mașină pentru oraș.

Alte costuri pentru utilități.

Auto-rulota nu vine chiar complet echipată, dar ai posibilitatea de a închiria cele necesare.

  • Pentru dormitor & baie: lenjerii de pat, perne și pături, prosoape.
  • Pentru bucătărie: seturi de tacâmuri, farfurii, oale și cratițe de gătit.

Costul era în jur de 50 $ de persoană, dar noi nu am luat nimic din toate astea. Ne-am cumpărat de la supermarket Walmart pernă (2.8$), lenjerie de pat (4$), farfurii, pahare și tacâmuri de unică folosință (7 $). Apoi, am avut grijă să mai păstrăm caserolele sau tăvițele de la produsele pe care le cumpăram și să le reutilizăm. Am mai împrumutat o pernă mică și două pături din avion :D. Cu toate astea, plus cearșafurile-sac de la Decathlon (pe care le recomand cu maaare drag, le-am folosit din India până în Columbia), nu ne-a lipsit nimic.

Prima opțiune de pernă pentru auto-rulotă.

Prima opțiune de pernă pentru auto-rulotă.

Cum arată auto-rulota?

La fel ca în cazul punctelor de plecare / destinație, mașina nu o poți alege. Pe www.imoova.com, deși am văzut și mașini mai mici, majoritatea sunt de 5 – 6 berth-uri. Berth-ul ăsta este unitatea de mărime pentru auto-rulotă (sau pentru bărci) și înseamnă locuri de dormit / paturi. Cei de la Jucy au și mașini mai micuțe, van-uri.

Auto-rulota noastră a fost din categoria 5 berth, foarte mare doar pentru noi. Ca lungime am avut 30 feet (9 m) și ne-a fost destul de greu, mai ales în prima zi. Ne-am obișnuit însă după, chiar am condus și eu.

Cu mașini de dimensiunile astea trebuie să ai mai multă grijă prin orașe, unde străduțele sunt mai înguste și copacii mai joși, la stațiile de taxare de pe autostradă sau în parcări. Întotdeauna trebuie să alegi zonele indicate pentru bus-uri sau tir-uri, sigur încapi pe acolo. La parcare ocupam întotdeauna 2 locuri, deci evitam parcările mici (sau cu plată :D). Apoi, mai sunt campinguri care au restricții de dimensiuni pentru auto-rulotă sau au doar câteva locuri unde te pot caza.

Și încă un lucru de evitat – mersul cu spatele. Nu ai vizibilitate mai deloc în spate și vei avea nevoie de cineva care să te dirijeze.

Cu frații auto-rulotiști

Cu frații auto-rulotiști

Interior.

Mașinile astea sunt echipate cu tot ce îți trebuie pentru o călătorie super confortabilă. Ai bucătărie cu aragaz, cuptor, microunde și frigider. Baie, cu duș, toaletă. Living – cu măsuță și canapele. Și dormitor cu pat queen size, plus alte paturi mai mici. Și, pe lângă toate astea, muuulte spații de depozitare, dulapuri și dulăpioare, atât în interior cât și în exterior.

Serile liniștite din parcări

Serile liniștite din parcări

Ai și o serie de rezervoare pe care trebuie să te ocupi să le umpli sau să le golești, după caz.

Fresh tank.

Este rezervorul pentru apa pe care o folosești peste tot: bucătărie, duș toaletă. Trebuie să ai grijă să îl umpli doar cu apă potabilă, având în vedere că o folosești la spălat pe dinți sau gătit.

Sursele de alimentare cu apă sunt destul de dese – le găsești fie în campinguri sau în zonele special amenajate pentru alimentare. Dar sunt și în zonele de odihnă de pe autostradă sau în parcările de la visitor center.

La un dump station, alimentăm cu apă

La un dump station, alimentăm cu apă

Black & grey tank

Sunt rezervoarele care colectează apa folosită. Pentru toaletă, ai un rezervor dedicat – black. Aici este musai să folosești o hârtie igienică cu un singur strat, iar la fiecare golire a rezervorului trebuie să adaugi în vasul de toaletă o punguță cu un praf ce descompune ce colectezi în black și înlătură și mirosurile. La supermarket, în Walmart cel puțin, au un raion dedicat RV, unde găsești tot felul de lucruri dedicate auto-rulotelor.

În grey tank se strânge apa de la duș și chiuvete. Golirea rezervoarelor se face doar în locurile special amenajate, dump station. Sunt destul de dese și ele, iar golirea nu este complicată sau tare neplăcută.

Bateria din căsuță.

Se încarcă în timp ce mașina merge și este sursă pentru lumina din auto-rulotă, pompa de apă, încălzire, prizele de 12 V din auto-rulotă – unde poți încărca telefoanele, bateriile externe.

Dacă staționezi și consumi rezerva de energie, este recomandat să pornești motorul pentru 30 minute – 1 oră, pentru a reîncărca bateria. Cel mai mare consumator este încălzirea. Noi nu am reușit niciodată să terminam bateria, deși am avut nopți în care am dormit cu căldura pornită. Dar am și mers zilnic, cel puțin 100 de mile.

Living-ul din auto-rulotă

Living-ul din auto-rulotă

Propan.

Auto-rulota este dotată și rezervor de propan, resursă pentru apa caldă, căldură, aragaz, cuptor și frigider. Pentru că am trecut prin zone friguroase și am folosit destul de mult căldura, am consumat o butelie de propan, pe care am reumplut-o apoi de la o stație de alimentare. Nu sunt foarte dese, dar le zărești din când în când pe autostradă. Guadalupe Gas Station au cele mai dese pompe, se găsesc și în unele campinguri mai mari sau poți căuta pe Google Maps propane supplier și sigur găsești ceva. Asta daca ai rezervor built in de propan, ca noi. Dacă mașina este cu butelie, o poți schimba mai repede – la stațiile de benzină sau la supermarketuri.

Foarte important este să oprești propanul atunci când alimentezi sau când urci auto-rulota pe ferry. Și să campezi pe loc drept, altfel nu merge frigiderul. Ai un mini boloboc cu care verifici poziția.

Doar produse locale

Doar produse locale

Generatorul.

De obicei, în costul de închiriere ai și niște ore de generator. Generatorul alimentează prizele cu 220 V – poți încărca laptopul, camera foto sau figiderul, dacă vrei să economisești propanul. Încarcă și bateria de casa, sustine ventilația de la aeroterma ce face căldură și este resursă pentru aerul condiționat. Dacă pentru restul facilităților există și alte modalităși de a le face să funcționeze, aerul merge doar pe generator sau când autor-rulota este conectată la sursă de curent.

Pentru a verifica statusul fiecărui rezervor există un panou de monitorizare care îți arată imediat nivelul pentru fiecare. E bine să le verifici des, să nu te trezești deodată fără apă sau cu black tank full. În principiu, resursele astea ne ajungeau pentru o săptămână.

Când returnezi mașina este musai ca black tank să fie gol, pentru restul nu prea contează. A, și rezervorul de carburant – el trebuie să fie plin. Iar mașina – rezonabil de curată.

Auto-rulota și Oceanul Atlantic

Auto-rulota și Oceanul Atlantic

Bonus. Sliderele

Când staționezi, de obicei în locuri amenajate, mai ai o opțiune super cool – să extinzi auto-rulota în lateral. După ce că ea e mare, se face și mai mare. Nu știu sigur dacă toate mașinile pot face asta, dar noi am văzut la majoritatea, mai ales la cele mai mari. Trebuie doar să ai grijă să nu fie vreun copac pe lângă.

Temperaturi și vânt

SUA are o gamă largă de temperaturi, iar dacă ajungi în zone cu grade sub 0 C, trebuie să ai grijă ca mașina să fie echipată cu un sistem special care să nu lase apa să înghețe în rezervoare. Cel mai bine este îi anunți pe cei de la care închiriezi mașina și ei să îți confirme dacă este ok să mergi în zone friguroase.

Vântul.

Un alt lucru pe care l-am resimțit puternic au fost rafalele de vânt. Sunt tare puternice pe aici și semnalizate des. Iar pentru auto-rulotă sunt și mai rele, te cam mută de pe bandă. Trebuie să ai grijă la ele și să le iei în calcul când estimezi timpul de deplasare.

Zone cu vânt în New Mexico

Zone cu vânt în New Mexico

Unde poți campa?

SUA iubește RV-urile și și turismul de genul ăsta. Rulotele și auto-rulotele sunt peste tot – lângă fiecare căsuță, în fiecare curte, peste tot pe autostrăzi, iar parcări dedicate găsești des.  La fel de dese sunt și spațiile de parcare / depozitare în afara sezonului.

În condițiile astea, spațiile de campare nu vor fi nicicând o problemă în State. Problemele pot să apară la distanța față de centrele orașelor sau la cost. 🙂

Campingurile sunt de două feluri – cele de stat, mai basic: cu dușuri, toalete, apă și curent. Sau camping-urile private, mai fancy – cu piscină, wi-fi, magazinașe. Dar și ușor mai scumpe.

Camping gratuit, în Arizona

Camping gratuit, în Arizona

Pentru a găsi locurile de campat am descărcat o serie de aplicații – WikiCamps SUA, Park2Night, iOverlander și National Parks.

Cel mai mult însă am folosit WikiCamps – mi s-a părut cea mai intuitivă, ușor de folosit, cu cea mai mare bază de date de locuri de campat, dar și cu zone unde te poți odihni câteva ore, locuri unde poți goli / umple rezervoarele. Totodată, aplicația oferă, de cele mai multe ori detalii despre cost și poze ale locurilor de campat listate.

Prețurile variază destul de mult, cele mai accesibile fiind campingurile federale, de stat, unele chiar gratuite.

Noi am folosit intens locurile de parcare de la Walmart. Din 17 nopți, 8 le-am dormit în parcarea acestui supermarket, 3 în campinguri, 2 în zonele de odihnă de pe autostradă și 2 la vistors center, în Santa Fe și la Grand Canyon, și una într-o parcare în Las Vegas, la 30 minute de mers pe jos de centru.

În parcarea din Las Vegas

Auto-rulotă de Las Vegas

La o primă vedere, poate părea ciudat să dormi în parcare – dar este o practică destul de obișnuită. Aplicațiile le semnalează ca locuri de petrecut noaptea și nu am fost mai niciodată singuri, alți frați auto-rulotiști erau și ei acolo. Walmart-ul, în principiu, nu interzice parcarea la ei, deși există câteva care nu te primesc (există chiar o listă cu ele – https://www.allstays.com/c/walmart-locations-noparking.htm). Oricum, ca mulțumire, este drăguț să cumperi lucruri de la ei, dimineața. 🙂

Parcarea asta la Walmart s-a dovedit a fi foarte bună pentru noi, care ajungeam mereu la locul de destinație destul de târziu. Plus că nu ne abăteam prea mult de la traseu, în principiu le găseam la intrările în orașe, aproape de autostradă.

Zonă de odihnă pe autostradă.

Zonă de odihnă pe autostradă.

Desigur, când petreci mai mult timp într-un loc este mult mai plăcut să stai într-un camping, cu verde în jur sau pe malul mării.

Am stat în 3. În Arizona, un camping gratuit, de stat, care arăta foarte bine, lângă Navajo National Monument. În Florida, lângă Daytona Beach   (32 $ / noapte – curent, dump station 7 apă), unde am fi stat mai mult dacă nu apărea uraganul Nestor. Și lângă Orlando, într-un parc (25 $ / full) în ultima seară, înainte să predăm mașina. Cel mai scump camping unde am verificat noi prețuri / disponibiltatea a fost de 180 $/ noapte.

Parasolarul e util și în caz de ploaie.

Parasolarul e util și în caz de ploaie.

Ne-a plăcut foarte mult să călătorim așa, este minunat să ai mereu căsuța cu tine, să poți să îți iei oricând ceva din frigider  sau să pui masa când te trece ferry-ul pe malul celălalt. RV-ul ăsta a făcut călătoria din SUA să fie una dintre cele mai frumoase din câte am făcut noi. Desigur, și faptul că am avut niște costuri cât de cât mici (aprox. 1500 $ – mașina & combustibil pentru 17 zile & 5825 Km) a fost un plus. Deja căutăm relocări prin alte țări.

Este important însă ca țara în care călătorești cu un RV să aibă această cultură și să poți găsi ușor facilități. În State aveam locuri de parcare speciale, dump station-uri pe drum, locuri de odihnă, până și raion dedicat la Walmart. 🙂

Pe ferry, în Texas

Pe ferry, în Texas

2 Comments

  1. Super interesanta vacanta voastra si experienta acumulata. Trebuie sa-mi pun in functiune toate abilitatile ca sa-i conving pe ai mei sa incercam o astfel de vacanta. Sunt convinsa ca vor exista “o multime de carcoteli” … 😉 Oricum, povestea voastra este foarte frumoasa si foarte utila celor care vor sa calatoreasca in acest fel.

    1. Mulțumesc mult! Și daaa, trebuie să încercați. Mai ales că acolo sunt tare accesibile, drumurile sunt bune, iar facilitățile de RV peste tot. Iar dacă nu le place, măcar ați testat și știți pe viitor. Dar este așa de frumos, nu au de ce să nu se simtă bine. Iar în vremurile astea, călătoriile cu RV par cele mai indicate pentru a asigura distanțarea socială.

Post a Comment

No apps configured. Please contact your administrator.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.