Sus
Old Fort, Stone Town

Stone Town este centrul istoric din Zanzibar Town, o harababură de străzi, piețe, clădiri și arhitecturi, vânzători și cârduri de copii, scutere, autobuze și dalla dalla-uri. Desigur, capitala insulei și cel mai mare oraș de aici, nu înseamnă doar zona asta. Sunt prin oraș și cartiere mai noi – cu clădiri de birouri sau de apartamente, piețe și magazine. Doar că Stone Town adună cele mai interesante locuri de văzut, fie că sunt pe malul mării, fie că sunt mai dosite, pe străduțe înguste.

Venind din pașnicul Paje, am fost depusă de dalla dalla fix în piață. Și m-am simțit de parcă m-a aruncat cineva într-o mașină se spălat. Cu multe zgomote, învălmășeală, agitație și aglomerație, vânzători, cărucioare, mii de mărfuri și culori. Deși aveam un traseu pe maps, n-am mai ținut cont de el. Am mers aiurea pe străzi, doar oi ajunge la un loc mai liniștit unde să îmi trag sufletul și să văd pe unde o apuc. Oricum, am constatat repede că maps-ul nu e prea de ajutor pe străzile tip potecă, înguste și străjuite de clădiri. Nu înțelegea mai niciodată unde sunt.

Așa se face că m-am găsit în fața unei uși de muzeu, pe care am și intrat.

1. Să vezi muzeul Prințesei Salme

Prințesa asta, fată de sultan, care s-a măritat cu un neamț, negustor de scoici, este una dintre figurile emblematice ale istoriei recente a Zanzibarului. A scris prima autobiografie a unei femei arabe. Și este destul de avangardistă pentru timpul ei, s-a născut în 1844. În carte vorbește despre viața în Zanzibar și despre frații ei, ce urmau să devină sultani. Au mai fost publicate ulterior și scrisorile ei din Germania către acasă, unde compară culturile și stilul de viață. Sunt fragmente din cărți pe pereții muzeului, interesante de citit.

Ghidul de acolo este super pasionat de femeia asta! Chiar dacă eu nu am vrut tur ghidat, tot a venit după mine să îmi povestească diverse. Ba chiar mi-a dat și un test la final. Desigur că nu am răspuns corect la niciuna dintre întrebări. ??‍♀️

Muzeul este destul de micuț, o vizită cred că durează nu mai mult de 30 minute. Sunt expuse aici diverse piese vestimentare, unele originale, care au aparținut prințesei, mobilier din vremurile alea și multe poze, plus panouri informative.

Intrarea, fără tur ghidat, costă 10.000 tzs (aprox. 5$).

Interiorul muzeului Prințesei Salme

Interiorul muzeului Prințesei Salme, Stone Town

2. Să mergi pe străzile din Stone Town

Mare parte din Stone Town se compune dintr-un labirint de străzi înguste, mărginite de clădiri înalte. M-am rătăcit pe ulițele astea de mai bine de 10 ori. Până când am decis să las maps-ul în pace (oricum nu mă ajuta prea tare) și doar să merg, oi ajunge eu undeva. Mă mai țineam după turiști cu ghizi, dar îi pierdeam apoi repede când mai dădeam de vreo altă potecă care mi se părea mai interesantă și o luam pe acolo.

Labirintul ăsta haotic de străzi a fost lucrul meu preferat din Stone Town. M-am salutat cu copii care ieșeau de la școală, am mai intrat în câte un magazinaș colorat, am mai refuzat un ghid care dorea să mă plimbe prin oraș..

Străduțe înguste, Stone Town

Străduțe înguste

în Stone Town

3. Să te relaxezi în Grădinile Forodhani

Am ajuns în zona asta în timpul zilei, când totul era destul de liniștit iar localnicii leneveau la umbră. A fost numai bine pentru mine, după haosul din piață, m-am adunat un pic și mi-am stabilit încotro să o apuc.

Locul este tare drăguț, foarte aranjat! Sunt bănci la umbră, un foișor în mijloc, câteva cafenele pe malul oceanului și un restaurant ridicat deasupra apei, cu prețuri pe măsura locației.

Se pare însă că lucrurile se schimbă la ceas de seară, când zona se împânzește de gherete cu mâncare, pentru night market și devine social hub pentru localnici și turiști. Dar eu nu am apucat să văd.

Grădinile au fost aranjate în 1936, ca să aniverseze faptul că Sultanul a rezistat 25 de ani la conducere. ? Eveniment cunoscut și ca Jubileul de Argint.

Grădinile Forodhani, Stone Town

Grădinile Forodhani

4. Să pictezi în Old Fort, Stone Town

Fort-ul ăsta a fost construit de către omanezi, când au luat insula de la portughezi și a avut o grămadă de utilizări – închisoare, club de tenis, locație pentru evenimente sau festivaluri.

Se organizează aici Festivalul Internațional de Film din Zanzibar și Busara – unul dintre cele mai mari festivaluri din Africa de Est, unde poți să asculți taarab, jazz, afro-pop sau altele de prin partea asta de lume. L-am ratat și pe ăsta, căci în 2021 a început pe 12 februarie. Am văzut în schimb că montau o scenă..

Tot aici, în unul dintre turnuri, am dat peste un atelier de pictură. O serie de artiști locali exersau sau învățau pictatul.

Poți să te înrolezi și tu la un curs, pentru un cost de 5$ / oră.

Atelier de pictură într-unul din turnurile Old Fort

4. Să cunoști moștenirea lăsată în Zanzibar de sultanii omanezi

Palace Museum a fost construit ca reședință pentru Sultan. Se bucurau de lux sultanii rezidenți aici, aveau o super priveliște de la balcon. Plus lift, ca să nu obosească pe scări. E cam prăfuit și pare neîngrijit palatul, dar cu ajutorul ghidului care vine la pachet cu intrarea, mai prind viață exponatele.

Sunt destul de multe obiecte pe aici – tablouri, pături, cufere, mobilă – care să îți dea o idee despre cum trăiau conducătorii vremurilor. Există și o zonă dedicată Prințesei Salme (aia de care ziceam la început). Iar cartea ei poate fi cumpărată de la ghișeul de bilete, pentru 25$. Jur că nu înțeleg prețurile zanzibarezilor, dacă era mai ieftină poate chiar o luam.

Intrarea costă 3$, iar ghidul nu zice nu unui bacșiș.

Palace Museum Zanzibar

4. Să intri în muzeul lui Freddie Mercury

Că băiatul-regină s-a născut în Zanzibar este adevărat, dar nu există nicio dovadă clară că locul unde au pus de un muzeu este chiar casa lui. Așa zisul muzeu înseamnă vreo două încăperi cu pereți tapetați cu citate, poze și texte despre Freddie. Plus un pian la care a cântat și un costum de scenă (nu foarte sigură că unul original).

Muzeul lui Freddie Mercury

Pianul din Muzeul lui Freddie Mercury

Oricum am identificat 3 motive pentru care să vezi locul ăsta.

Înăuntru este răcoare!

Spre deosebire de satele de la mare, unde briza este destul de prezentă, clădirile din Stone Town fac ca temperatura ridicată să fie și mai tare resimțită. Așa că e binevenit niște aer condiționat.

Au muzică bună. Că doar sunt în loop melodiile lu’ Queen.
NASA în Zanzibar!

Afli despre stația de comunicații construită de NASA în Zanzibar, pentru a păstra legătura cu echipajul american al primelor misiuni spațiale. A funcționat în timpul misiunilor din cadrul Proiectului Mercury, când americanii aveau speranțe mari să câștige în fața sovieticilor întrecerea „cine reușește să facă cele mai multe lucruri prin spațiu”. Rămășițele stației încă există, undeva la 15 km de Zanzibar Town.

Se zice că și asta ar fi influențat noul nume al lui Farrokh Bulsara.

Intrarea costă 8$ și au și un shop de unde îți poți lua tricouri, căni, brelocuri și altele de-astea cu Freddie.

Freddie Mercury Museum, Zanzibar

7. Să admiri arhitectura și ușile din Stone Town

Sunt super-șmechere ușile din Zanzibar. Ba chiar au și un traseu al lor, le poți urmări prin oraș. Sunt uși masive, sculptate în lemn, simbol al bunăstării și bogăției. Se pare că este primul lucru care se construia pentru o nouă clădire. Ba uneori sunt și mai vechi decât casa – fiind aduse de la o locuință anterioară. Unele dintre ușile astea au sute de ani.

Și arhitectura clădirilor este remarcabilă (adică îți vine să te oprești să pozezi clădirile), cu fațade dantelate și colorate.

Stone Town, Zanzibar

Uși în Stone Town

Altă ușă frumoasă

Preferata mea

Una dintre cele mai frumoase clădiri este Vechiul Dispensar, primul lucru pe care îl vezi când cobori de pe ferry. Îmi și imaginez când proprietarul Tharia Topan a cerut paletarul și a decretat: Verde-mentă o facem!

Old Dispensary, Stone Town

8. Să participi la cursuri de gătit sau făcut cafea

Nu am mai apucat să merg, deși mi-am dorit mult! Și am și discutat cu cei de la Hifadhi Zanzibar despre prețuri și cum se desfășoară sesiunile de cooking unde înveți să faci preparate tradiționale. Primești o sumă, mergi cu ea la piață pentru a cumpăra cele trebuincioase, te mai și târguiești ca să reușești să cumperi tot și apoi te întorci la sediu și te apuci de preparat, sub îndrumarea oamenilor cunoscători.

Cred că este o experiență foarte frumoasă, mai ales că eu sunt mare fan de cursuri de gătit și mâncat. Cel puțin cu cafeaua am reușit, când am vizitat o fermă în Kilimanjaro.

Cursurile de gătit costau 25$ și dureau cam 3 ore.

Locul unde învățai să gătești

Locul unde învățai să gătești, în Stone Town

9. Să târgui de la Darajani Market

Ce furnicar e piața asta! Pare că poți să găsești de toate aici – condimente, haine, papuci, fructe, coșuri împletite, carne, pui vii, pungi sau cartele de telefon. A fost fix ca într-o scenă de film când am ajuns acolo! Ca atunci când cineva de la sat ajunge la oraș și stă în calea tuturor. M-am redresat repede și am investit în niște condimente.

Darajani Market, Stone Town

10. Să mergi cu Dalla Dalla

Cred că, pentru mine, este în top 3 lucruri de făcut în Zanzibar! A fost o aventură în sine să merg cu dalla dalla, un obiectiv turistic m-aș aventura să zic!

Mașinile astea, cu un fel de remorcă colorată unde pasagerii stau pe două băncuțe față în față, sunt mai tot timpul super pline, merg tare, dar ajung cu întârziere și nu pare că au stații prea clare! Dar sunt ieftine, locale și super distractive.

Dalla dalla, Zanzibar

Dacă ai nevoie de alte informații sau întrebări despre Stone Town, lasă un comentariu și răspund cu drag. Și nu uita să verifici și celelalte articole de pe În Sandale, pentru inspirație și recomandări de călătorii.

Totodată, la VeveTravels găsești un articol mai extins despre tururile pe care le poți face din Stone Town sau, în general, prin Zanzibar – Vacanță în Zanzibar pe cont propriu – ce vizităm?

Iar dacă ți-a plăcut articolul poți să te abonezi la newsletterul În Sandale, care să te anunțe când apar povești noi pe blog. Totodată, mi-ar plăcea să ne împrietenim și pe Instagram și Facebook.

Stone Town

Old Fort, Stone Town

Turnul pictorilor în Old Fort, Stone Town

Comentează ceva...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.