Sus
Amman

Ce oraș hip este Amman! Cel puțin prin partea asta centrală, pe unde am stat noi câteva zile. Cu restaurante fancy, pe care le-am admirat din stradă, dar unde sigur își băgase mânuțele un designer. Cu graffiti-uri elaborate. Cu multe cafenele colorate, aranjate și decorate frumos, unde miroase dulce a narghilea și unde fiecare masă are un norișor al ei. Fetele pe aici, deși poartă hijab, nu își ascund cercelul din nas, iar hainele lungi nu le ascund pantofii cool. Ies în oraș în grupuri mari, discută, cântă, sunt prezente.

Clădirile arată ca niște cuburi, Amman

Și chiar dacă din locurile astea cobori în souk-uri, care nu se dezic de clasicul balamuc, sau la bodegi unde îți afunzi mâinile în mâncare, zonele se îmbină cumva firesc.

Am petrecut mai mult timp indoor decât am fi făcut-o în mod normal într-o călătorie. Poate și de la frig, căci am fost în Amman la final de martie. Și-am prins niște vânturi prin capitala Iordaniei, mai ales pe coline, de zici că dimineața sigur găseai zăpadă pe mașini.

Amman

Dar, altfel, dacă aș avea doar o zi la dispoziție, doar asta aș face – aș sta prin piețe, pe la tarabe și prin cafenele și m-aș uita la oameni și la forfotă. Și musai aș sta și la coadă la Habibah pentru kunafa.

Kunafa de la Habibah

Amman mi se pare unul dintre cele mai „ușoare” orașe unde să testezi experiența Orientului Mijlociu, muuuult mai blând decât Cairo din vecini. Cred că ar trebui neapărat să fie inclus într-un traseu prin Iordania, măcar pentru o zi, două.

Citește și Bine de știut când călătorești în Iordania, unde am pus mai multe informații de folos pentru o călătorie în țara asta atât de primitoare.

Magazine drăguțe în Amman

Intrarea de la Duke’s Diwan

Desigur, există și clasicele din lista de things to do. Pe dealul cel mai deal se înalță falnice niște coloane ce odată l-au cinstit pe Hercule. Mai la dreapta e Palatul Umayyad, iar la capătul unor scări cam urâcioase (la urcare, la coborâre îmi sunt cele mai bune prietene) e Teatrul Roman. Are muzee și galerii de artă catalogate ca unele dintre cele mai bune din Orientul Mijlociu. Se întâmplă aici periodic festivaluri și concerte, iar piese de teatru încă de se joacă în moștenirea romanilor.

Amman, Iordania

Amman are un vibe aparte, iar mai jos am pus cele mai mișto lucruri pe care să le faci prin oraș!

Mănâncă la Hashem

Este foarte tare locul ăsta! Și este primul lucru pe care noi l-am făcut, imediat ce am ajuns în Amman. Mai ales că aveam hotelul la 3 minute de mers pe jos. Locul ăsta de mâncat, care are mai bine de 50 de ani, este super popular atât pentru localnici, cât și pentru turiști. E recomandat de mai toate ghidurile și articolele dedicate capitalei Iordaniei.

Hasheem, Amman

Masă copioasă la Hasheem

Este un continuu du-te vino pe aici, iar mesele sunt puse și pe aleea de la intrare. Dar, deși este o mare de oameni care mișună pe acolo, lucrurile se mișcă foarte repede și nu cred că se poate întâmpla să aștepți prea mult pentru o masă. Sigur nu aștepți până îți primești mâncarea.

Este deschis non-stop și se zice că nu ai mâncat falafel până ce nu l-ai încercat pe cel de la Hashem. Dar și salatele, humusul și murăturile au fost bune.

De departe cele mai ieftine mese din Iordania le-am avut aici, am plătit între 20 și 35 de lei pentru 2 persoane.

Aruncă o privire pe Rainbow Street

Recunosc că, din ce citisem despre strada asta, m-am așteptat la mai mult. Aflasem despre ea că este o preferată a localnicilor pentru plimbări, dar noi am găsit-o cam goală și întunecată. Centrul era mult mai activ. Și mi s-a părut și cam îngustă și aglomerată de mașini.

Rainbow Street

Început de Rainbow Street

Dar casele sunt foarte frumoase. Și sunt adunate pe aici și multe restaurante, de la cele mai fancy la unele basic, dar la fel de cunoscute. Sunt și cafenele sau gelaterii foarte colorate și frumos decorate. Am văzut și câteva magazine cu lucruri drăguțe, pentru shopping.

Resaurant fancy pe Rainbow Street

Urcă la Citadelă

Și când zic urcă este la propriu, căci zona asta cunoscută ca Citadela stă cocoțată pe cel mai înalt deal din Amman, care are 850 m.

Sunt mai multe de văzut pe aici, dar cele mai interesante puncte sunt Templul lui Hercule și Palatul Umayyad. Artefactele descoperite pe aici le-au spus arheologilor pricepuți că locul ăsta ar fi fost o fortăreață / agora vreme de sute de ani.

Palatul Umayyad

Ce a mai rămas din Palatul Umayyad

Din Templul lui Hercule sunt în picioare două coloane semețe, care înțeleg că sunt spectaculoase la apus. Dar nici priveliștea orașului văzut de sus la ora amiezii nu era de lepădat. Este un viewpoint drăguț, cu o bancă atașată, un pic mai sus de coloanele astea

Amman, Iordania

Templul lui Hercule

Dar Palatul Umayyad este și mai drăguț. Sau, mă rog, ce a mai rămas din el. Se pare că a fost aici un complex regal, unde locuia guvernatorul din Amman. Dar nu a avut viață lungă (palatul, nu guvernatorul. Adică de guvernator nu știu); a fost distrus de cutremurul din 749.

Cea mai întreagă clădire de aici este sala de audiențe, restaurată cu cupolă. Nu se știe sigur dacă a avut acoperiș și în trecut sau dacă stăteau în ploaie la audiențe.

Intrarea este inclusă în Jordan Pass, altfel costă 3 JD de persoană.

Program de funcționare:

1 ianuarie – 31 martie: 8:00 – 17:30
1 aprilie – 15 mai: 8:00 – 19:00
16 mai – 31 august: 8:00 – 20:00
1 septembrie – 31 octombrie: 8:00 – 18:30
1 noiembrie – 31 decembrie: 8:00 – 17:00
Vizitează Teatrul Roman

E super tare teatrul ăsta, foarte mare și poziționat în centrul orașului. Are 6000 de locuri (cu vreo 2000 mai mult decât Sala Palatului) și lucrările de restaurare au început în 1957. Din câte am citit, nu au folosit chiar materiale ‚originale’, dar rezultatul tot este impresionant. Cu cât urci mai mult, cu atât treptele devin mai abrupte, dar merită din plin. E un feeling foarte frumos să petreci câteva momente așezat în ultimele rânduri.

Teatrul Roman, Amman

În iulie și august se organizează aici și spectacole și concerte, mi-ar fi plăcut să prind unul.

În interiorul teatrului sunt și două mici muzee, în stânga și în dreapta scenei. Le cheamă diferit – Muzeul Folclorului și Muzeul Tradițiilor Populare, dar au, în principiu, exponate cam din aceeași zonă.

Muzeul Tradițiilor Populare, Amman

Sunt drăguțe și merită intrarea. O să vezi aici costume și rochii tradiționale, prezentări ale obiceiurilor, tradițiilor, meseriilor și vieții de familie a iordanienilor. Este și o colecție de bijuterii sau arme, plus niște mozaicuri de la Jerash și Madaba.

Odeon

Fix lângă Teatrul Roman este odeonul, un teatru roman în miniatură. Arată impecabil, mai bine de cât vecinul, zici că de dimineață l-au construit. Are 500 de locuri și și aici se țin ocazional concerte.

Odeon, Amman

Intrarea este inclusă în Jordan Pass, altfel costă 2 JD de persoană. Odeonul este free.
Fumează narghilea

Parcă e sport național în Iordania, nu doar în Amman. Sunt narghilele peste tot, până și la plajă sau la picnicuri și le iau cu ei. Am mai încercat și în Egipt, dar parcă nu erau așa populare. Poate și de la faptul că atunci când am mers, Covidul era mai în vigoare.

Narghilea Shop

Oricum, în mai toate cafenelele din Amman miroase dulce a narghilea și fiecare masă are un norișor deasupra. Toată lumea fumează și fiecare își comandă narghileaua lui. Gen, 5 oameni la masă – 5 shisha. Nu cu shareing, cum obișnuiam eu pe la noi. Și doamnele se dedau la d-astea. Vezi mese întregi de fete, femei mai în vârstă chiar, care pipăie conștiincioase.

Fetele au ieșit în oraș

Narghilea

Au variate arome, cel mai des am ales pepene & mentă, dar și măr a fost bun. Mai este foarte drăguț că îți schimbă cărbunii continuu, poți să tragi din/de narghilea cât vrei tu, până se carbonizează tutunul.

Prețul mediu este de 5 JD, iar cel mai mult ne-a plăcut în centru, la cafeneaua de lângă Afra Café, în dreapta. Cât ne-am chinuit, nu am înțeles exact cum se numește locul ăsta, deși am mers aici aproape în fiecare seară în Amman.

Nargilea în Amman

Și ce dacă afară ninge…

Admiră arta stradală

Multe graffitti-uri decorează străzile din Amman. Sunt frumoase, elaborate, adevărate opere de artă, iar unele dintre ele sunt imense. Se văd foarte bine printre adunătura de cubulețe de beton, care sunt clădirile de prin Amman.

Sunt multe graffitti-uri pe străzile din Amman

Antrenează-ți imaginația la Nymphaeum

A fost cam ciudată vizita la această fostă fântână, am înconjurat-o cu totul până ne-am dat seama că este un domn paznic care ține poarta închisă și o deschide doar când cineva se prezintă. Ca și cum ar fi închis și ți-ar face o favoare că te lasă înăuntru, pentru un mic bacșiș. Nu știu dacă e așa mereu. Oricum intrarea este liberă.

Nymphaeum

Nymphaeum-ul din Amman

Romanii au avut o pasiune pentru fântâni, cu cât mai elaborate, cu atât mai bine. Se pare că aceasta din Amman avea două etaje, coloane, arcade, mozaicuri și sculpturi și era cea mai mare din zonă. Sigur, am avut nevoie de o machetuță ca să înțeleg lucrurile astea. În afară de câteva coloane, o arcadă și niște firide, nu au rămas prea multe în picioare.

Stai la coadă la Habibah

Cum mergeam noi fără obiectiv, am dat de o stradă unde toată lumea mânca kunafeh. Adică efectiv așa, pe stradă – în picioare, pe borduri, pe jos. Nici nu îmi dau seama dacă prăjiturica în sine e așa genială sau e de la atmosfera creată de zecile de oameni care mănâncă chiar și când încearcă să își facă loc afară din magazin. Ca și cum ceva mai bun nu există.

Kunafeh la Habibah

Tăvile cu kunafeh de la Habibah

Kunafeh este un desert care dă dependență, făcut din aluat și brânză care se întinde când este caldă, scăldată în sirop și pudrată cu fistic. Sunt multe locurile care îl produc și vând, dar Habibah pare cel mai de succes. Au mai multe magazine răspândite prin Amman.

Minunează-te de automobilele regale

Waaa, cum este muzeul ăsta! Genial. M-am minunat pe aici mult mai mult ca la Citadelă. But, that’s just me!

Muzeul Automobilelor Regale, Amman

Sunt expuse aici mai bine de 70 de mașini și motociclete, care de care mai frumoase și lucioase și spectaculoase, din colecția personală a Regelui Hussein. Buick, Cadillac, Rover, Rolls Royce, BMW, Mercedes, Porsche, Bugatti Veyron, Ferrari, Lamborghini și muuulte altele – un adevărat pasionat, regele ăsta. Mașinile încep de prin 1916 și ajung până în zilele noastre. Unele dintre ele sunt încă folosite, revin la muzeu pentru expunere când familia regală nu are nevoie de ele. Citisem despre locul ăsta, că e foarte tare, dar am fost mult mai impresionată când l-am văzut.

Una dintre multele motociclete de pe aici

Și au și două vehicule speciale. Afară este expus rover-ul lui Matt Demon, din Marțianul, care a fost filmat în Wadi Rum. Iar înăuntru una dintre mașinăriile din Star Wars – Rogue One, tot la Wadi Rum filmat.

Intrarea este 5 JOD și se poate plăti cu cardul.
Star Wars - Rogue One

Atelajul din Star Wars – Rogue One

Intră un pic la Duke’s Diwan

Este o casă istorică, una dintre cele mai vechi din capitală. A fost poștă (prima din Amman), sediu pentru Ministerul Finanțelor și hotel. Astăzi este amenajată cu tot felul de piese de mobilă veche, poze și decupaje din ziare. Aparține unui om de afaceri iordanian, care este și duce pe deasupra. De aici și numele.

Duke’s Diwan, Amman

Arată foarte drăguț, merită să petreci câteva minute înăuntru. Intrarea este liberă, dar poți bea aici un ceai sau o cafea.

Duke’s Diwan

Eu în oglinzile de la Duke’s Diwan

Așteaptă trenul în vechea gară Hejaz

Ce întâmplare amuzantă a fost cu gara asta! Am ajuns cumva la intrarea din spate și am dat aici de un nene paznic care nu știa o literă în altă limbă, dar care a reușit să ne transmită că la 15:00 să venim. Era 14:00. După ce ne-am pupat nițel și ne-am pozat împreună, i-am zis că revenim. O oră mai târziu ne-am prezentat, când tocmai ieșea o mașină din curte. Aleargă omu’ după mașină și îl dă jos de acolo pe un funcționar al gării, care plecase și el spre casă, cu gând că s-a terminat ziua de muncă.

Gara din Amman

Domnul care m-a tot pupăcit în gara Hejaz, Amman

Oricum, a fost frumos la gară, părea că suntem în tur privat. Ne-a povestit multe despre gară, cum a fost construită ca parte a rețelei feroviare a otomanilor, care voiau să lege Istanbulul de Mecca. N-au mai apucat să o finalizeze, doar pe segmentul Damasc – Medina au reușit să plimbe trenuri.

Gara din Hejaz

Trenurile făceau curse regulate spre Siria și Arabia Saudită, dar acum nu prea mai este trafic pe aici. Locomotivele de la nemți și de la belgieni stau cumințele în garaj. Le-am văzut și ne-am pozat prin ele. Domnul ăsta ne-a șoptit că are în plan să pună trenurile pe șine pentru călătorii turistice fancy, spre Wadi Rum sau Aqaba. La momentul ăsta pot fi închiriate pentru activități de grup, nush ce ambasadă își plimbase de curând angajații sau partenerii cu locomotiva cu abur.

Gara din Amman

Peronul de așteptare a trenului

Piesa de rezistență a fost însă vagonul regal, aflat cam în curățenie, ce-i drept.

La final am dat ghid-ului 5 JOD, pentru două persoane. Deși citisem că intrarea este 1 JOD, poveștile și toată situația au meritat.

Pierde-te prin souk-uri

Deși, teoretic, piețele astea au fiecare câte un specific eu le-am simțit ca o continuă adunătură de tarabe și preșuri pe care sunt înșirate lucruri de cumpărat. Găsești din toate pe aici: borcănele de tot felul, condimente din cele mai ciudate, măsline din Siria, fistic din Iran, fructe și legume, pui la rotisor, decorațiuni de Ramadan, papuci, haine, mobilă, pui de toate culorile, pisici roz sau lila. O nebunie pe aleile astea. Tot felul de zgomote și cântece și mirosuri sau culori.

Pisici, Amman

Cu ce or fi greșit pisicile astea?!

Nu trebuie să ai neapărat un rost sau să cumperi ceva, importantă este atmosfera.

Piață în Amman

Admiră arta contemporană

Citisem numai lucruri frumoase despre Darat Al Funun, o galerie de artă contemporană dedicată artiștilor iordanieni, în principiu. Doar că atunci când am ajuns era închisă.

Darat Al Funun, Amman

Dar nu a fost chiar degeaba drumul, locul în sine este foarte frumos, pe unul dintre dealurile Ammanului. Curtea este plină de vegetație și e liniște, contrastant cu agitația din centru. Sunt aici și ruinele unei vechi biserici, iar pe pereții clădirii poți să descoperi, cu ajutorul unor lupe, diverse fosile.

Am tras cu ochiul un pic la lucrările dinăuntru. 🙂

Fosile pe pereții de la Darat Al Funun

Una dintre lucrări, Amman

Simte vibe-ul Ammanului de seară

Nu-i deloc recomandat să mergi devreme la culcare în Amman, chiar dacă te-au obosit toate urcările și coborârile care sunt străzile acestui oraș. Seara parcă devine și mai activ, oamenii se înmulțesc, apar tarabe noi pe străzi, familiile ies la masă.  Mai ales în zilele de Ramadan, când se petrece timp pe afară până târziu în noapte.

Noaptea la Hashem, restaurantul este deschis non-stop

Amman-ul de seară

Fă o excursie în împrejurimi

Împrejurimile Amman-ului sunt tare bogate în locuri de văzut. Sunt pe aici ruine romane impresionante, biserici Bizantine și mozaicuri surprinzătoare, clădiri rămase de la Otomani și un castel unde porumbeii aveau rol important.

Toate astea pot fi vizitate într-o excursie de o zi din Amman. În principiu este mai ușor cu mașină, dar partea asta de nord este mult mai bine acoperită de rutele busurilor.

La As-Salt

As-Salt este un orășel micuț, la aproape 30 de km de Amman. E micuț acum, dar pe vremea Otomanilor era centru administrativ. A fost ușor uitat după ce Amman a devenit capitală, ceea ce l-a ajutat după părerea mea. Căci și-a păstrat un aer cochet, de oraș de provincie.

Deși este atât de aproape de capitală, peisajul se schimbă destul de mult. De la zona aridă și betonată, am ajuns într-o vale verde, plină de vegetație.

As Salt, Iordania

Străzile ploate din As Salt

L-am vizitat într-o zi ploioasă și rece. Și pe deasupra mai era și vineri, un fel de duminică la noi, când cam toate erau închise. Dar tot a fost frumos și a meritat vizita. Pentru clădirile elegante și gălbui, casele tradiționale sau bazarul care chiar și în condițiile astea vitrege, se simțea primitor.

Am mâncat bun la Al Salam, un restaurant vechi din 1966. Au mâncare tradițională, în principiu grill-uri.

Am mers cu taxi până acolo (8 JD) și ne-am întors cu un bus. (0,5 JOD / persoană)
As Salt, Iordania

La Jerash

Este foarte tare locul ăsta, un must în Iordania. Un întreg oraș roman, foarte bine conservat. Se pare că aerul deșertic de pe aici este responsabil pentru că s-a păstrat atât de bine.

Este impresionat încă de la intrare, de când treci pe sub poarta lui Hadrian. Și o ține tot așa până la capăt – cu străzi mărginite de coloane, câteva teatre, temple pentru zei, fântâni și piețe. Este ușor să ți-i imaginezi pe romani, cu săndăluțele lor, pe cardo maximus, preocupați de treburile zilnice.

Jerash

Jerash, Iordania

Noi am stat două zile în oraș, pentru că aveam timp și eram pe slow travel. Dar îl poți vizita ușor și într-o zi, mai ales că este bine conectat pe partea de transport cu Amman.

Există mai multe curse pe zi, autobuzele pleacă regulat din capitală, de la North Bus Station, spre Jerash. Călătoria durează un pic peste o oră, iar prețul este de 1 JOD / persoană.

Intrarea este inclusă în Jordan Pass.
Poarta lui Hadrian, Jerash

La Madaba

Specificul orașului este mozaicesc. Căci aici a fost descoperită aici o colecție de mozaicuri frumoase, păstrate de acum câteva sute de ani.

Cel mai faimos dintre acestea este harta de pe podeaua bisericii Sfântul Gheorghe, care indică principalele sit-uri religioase din zonă. Dar mai sunt și altele, mai complete și mai colorate. Preferatul meu este cel cu copacul vieții.

Madaba

Centru de Madaba

Dar, pe lângă biserici și mozaicuri, Madaba este un oraș tare drăguț. Cel puțin în centru, unde sunt aleii pline de cafenele, magazine sau workshopuri unde poți să admiri sau să cumperi mozaicuri sau alte suveniruri.

Daaaar, locul meu preferat din oraș a fost o librărie concept, cu cafenea și grădină atașată. Librăria arată genial, un fel de Cărturești iordanian. Am cumpărat o grămadă de chestii drăguțe – o traistă tradițională, coliere, cărți și cărți poștale.  Și am băut ceai de hibiscus, cu Arctic Monkeys pe fundal.

Kawon, Madaba

Numele librăriei este Kawon și este foarte aproape de centru.

La Castelul de la Ajloun

Sunt mai multe astfel de castele prin partea asta de lume, iar Iordania are câteva foarte bine păstrate, la Shobak, Karak sau Ajloun. Au fost construite ca puncte de apărare împotriva cruciaților și sunt destul de bine păstrate.

Noi am mers la cel de la Ajloun, mai accesibil cu transportul în comun.

Castelul de la Ajloun

Este construit în vârf de deal, la 1250m. Poziție strategică pentru apărare, care ne-a făcut să ne gândim că bine că am venit cu un taxi. Castelul arată destul de bine, a fost construit în 1188 și extins la vreun secol mai târziu și pe urmă distrus și reconstruit periodic. Mi-a plăcut de povestea porumbeilor. Locul era important centru poștal, cu ajutorul porumbeilor voiajori reușeau să trimită mesaje într-o zi la Cairo sau în Damasc.

Noi am venit cu taxi din Jerash, dar știam că există un bus direct din Amman

Intrarea este inclusă în Jordan Pass, 3 JOD fără.

Desigur, se pot face excursii de o zi și la Petra sau la Marea Moartă, dar astea îmi par locuri unde ar trebui să aloci mai mult timp.

Dacă ai nevoie de alte detalii despre Amman lasă un comentariu și răspund cu drag. Și nu uita să verifici și celelalte articole de pe În Sandale, pentru inspirație și recomandări de călătorii.

Iar dacă ți-au plăcut articolele poți să te abonezi la newsletterul În Sandale, care să te anunțe când apar povești noi pe blog. Totodată, mi-ar plăcea să ne împrietenim și pe Instagram și Facebook.

Comments:

• septembrie 24, 2022

Pe langa pozele care ma lasa cu gura cascata, iti admir curajul de a vizita culturi asa diferite de a noastra.

reply...

Comentează ceva...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.