Sus
Cu felucca pe Nil, Cairo

Ce de m-am mai temut de orașul ăsta! Adică de tot Egipt-ul, dar Cairo părea cel mai rău! Nici eu nu mai știu prea bine de ce. Cred că de la poveștile pe care le tot citisem despre cât este de murdar și poluat, despre vânzătorii de papirus care te ademenesc cu ceai și apoi îți aruncă în față tablouri care luminează în întuneric, momindu-te să le iei pentru acasă (true story!). Sau despre toate scam-urile ingenioase puse la cale de oameni răi în orașul ăsta aglomerat. Și desigur, despre cantitatea de materiale pe care le-am găsit despre călătoritul pe cont propriu prin Cairo (și Egipt, în general), versus cele prin agenții sau tururi organizate.

Oamenii sunt super prietenoși în Cairo

Dar adevărul este mereu undeva la mijloc. Iar toate astea sunt firimituri în comparație cu ce are de oferit această super-metropolă, pe care locuitorii îl pomenesc cu numele de alint „mama lumii” sau „orașul celor o mie de minarete”.

Cairo la apus

M-am simțit în siguranță tot timpul și, din punctul meu de vedere, este ok să călătorești independent aici, chiar și femeie-evident-străină fiind. Am vizitat singură locuri, am stat în cafenele, am mers seara pe străzi. A fost mai mult decât confortabil, iar eu sunt un om panicos.. Dar, desigur, vorbim de un oraș cu activitate tumultoasă, unde atacurile teroriste nu-s chiar o necunoscută, unde trenurile se accidentează cam des, unde mai cad clădiri.. Trebuie doar să ai grijă, să urmărești activitatea din zonă, să ai încredere în instinct. Nu suntem niciodată 100% safe, niciunde.

Străzi "la întâmplare" prin Cairo

Străzi „la întâmplare” prin Cairo

Decizia de a călători în locuri de-astea este strict subiectivă. Fiecare își cunoaște zona de confort și genul de călătorie pe care îl preferă. Eu doar zic că este un oraș extraordinar cu oameni minunați, care nu se aseamănă cu nimic și care merită din plin timp.

CAIRO ESTE UN ORAȘ IMENS, UNDE SE PERINDĂ MAI BINE DE 20 DE MILIOANE DE SUFLETE.

Este în top 10 cele mai mari orașe din lume. Te cam prinzi încă din avion, când nu se mai termină întinderea de lumini de dedesubt. Ne-a întâmpinat cu bulevarde largi, clădiri frumoase și străzi goale, pe la 3 dimineața, când am ajuns

Delicioase pâinicile astea

Dar am coborât a doua zi din hotel printre căluți și cămile. Și cele mai amărâte pisici din câte am văzut vreodată. Apoi am dat de zone cu clădiri cochete, unde era clar că lucrase un peisagist. Și ne-am poticnit curând într-un bazar imens, cu alte zeci de mii de oameni și animale, care acaparase străzi, poduri și sub-poduri și unde se vindea orice. Și am lucrat dintr-o cafenea ce aduce cu un mini-Cărturești. Ideea e că locul ăsta este o combinație de de toate.

Locurile de văzut în Cairo sunt împrăștiate prin tot orașul. Așa că a avut mai mult sens să stăm în două zone. Aveam să petrecem aici 6 nopți în total, împărțite între Giza (3 nopți) și încă 3 nopți în Cairo central.

E oraș imens, poți petrece lejer săptămâni aici. Dacă le ai, desigur. Dacă nu, cred că în 3 zile poți să înghesui cât de cât locurile faimoase și să ai și timp pentru minunate plimbări fără obiectiv.

Cairo

Cairo, Egipt

UNDE AM STAT ÎN CAIRO?

Ziceam că ne-am împărțit între Giza și Cairo. Teoretic partea de oraș din partea de vest a Nilului este Giza, practic totul se simte a unul și aceleași imens oraș. Oricum, în ambele zone am avut parte de cazări super mișto, alese de Cu Rucsacul în Spate, pe care le recomand cu încredere.

Genială poziție avea hotelul ăsta, fix în fața piramidelor. De cum am ajuns, pe la 03 și ceva, în noapte, ne-a întrebat băiatul nepermis de drăguț de la recepție „Vreți să le vedeți?”. Și ne-a urcat pe terasă, să distingem contururile structurilor ăstora masive. Că pe mine m-au impresionat maxim încă de atunci nu m-a mirat. Dar m-a mirat că oamenii de aici încă le privesc cu ochi plin de venerație și mândrie. Ca și cum și ei le-ar vedea pentru prima dată.

Și, pe lângă poziție, a mai fost un motiv pentru care am ales locul ăsta. Pentru că am stat mai mult de 2 nopți la ei, ne-au luat și gratuit de la aeroport, în miez de noapte. Ceea ce ne-a făcut să îi plăcem și mai mult. Până te dumirești cum merg lucrurile pe aici, e frumos să ai niște ajutor.

În rest, despre cazare numai de bine – cameră ok, cafea bună și mic dejun inclus. Ne-am putut bucura de o narghilea pe terasă și ne-au comandat și beri de la Drinkies.

Preț / noapte: 25 euro. Cu mic dejun decent și priveliște incredibilă incluse.

Piramidele din Giza la apus, fotografiate de pe terasa hotelului

Și pe locul ăsta îl recomand cu încredere. Situat într-o zonă foarte bună, central, gard în gard cu Four Season, în Garden City, pe malul apei. E foarte aproape de Tahrir Square, am mers pe jos la Muzeul Egiptean. Cam complicat de ajuns, căci nu aveau cea mai bună locație setată pe maps. Dar s-a descurcat bietul om de la Uber, după ce am trecut un pod de vreo 3 ori.

Micul dejun este forță aici, cel mai bun și variat din câte am avut în Egipt! Cred că se trezea domnul bucătar cu noaptea în cap să facă toate bunătățile alea: pâinici, tarte, falafel, humus, salate și brânzeturi, plus mâncare serioasă – gen piure, fasole, carne. Dacă te străduiai un pic, mâncai și de prânz, mai ales că bufetul se închidea la ora 12:00.

Camera frumoasă și ea, mare, cu balcon și vedere la Nil.

Preț / noapte: 35 euro. Mic dejun inclus.

Nile Meridien Garden City Hotel

8 lucruri de făcut în Cairo

Păi, în primul rând am făcut piramidele. Bine, le-am făcut a doua zi după ce am ajuns, căci în prima eram cam chiauni de la zborul de noapte și ne-am mulțumit să le admirăm de la fereastră.

Străzile din Cairo

Piramidele din Giza

Ce greu mi se pare să scriu ceva despre monumentele cu notorietatea asta. Sunt așa, ceva de făcut în viață! Fascinante structuri! Și fascinante apucături ale oamenilor de a ridica asemenea monumente, pentru a le servi drept mormânt. Sau poate extratereștrii sunt de vină… Căci, de vreo 4000 de ani cam asta este dilema legată de construcțiile astea cu formă și geometrie impecabilă: cine și cum le-a construit?

Vizită la Muzeul Egiptean

Am prins Muzeul Egiptean în plin proces de mutare, cu exponatele în bagaj, cu mumiile împachetate și expediate către noua lor casă. Chiar cu câteva ore înainte ca noi să aterizăm în Egipt se întâmplase, pe străzile din Cairo, Parada de Aur a Faraonilor. 22 de mumii regești fuseseră mutate către noul muzeu, Marele Muzeu Egiptean. Ăsta vechi și roz se numea doar Muzeul Egiptean.

Muzeul Egiptean din Cairo

Acum, muzeul cam avea nevoie de o modernizare, nu cred că s-au  schimbat prea multe de când a fost deschis, acum mai bine de 100 de ani.

Dar istoria tot este fascinantă, una dintre cele mai importate colecții de artefacte din lume se află la Muzeul Egiptean. În clădirea asta simpatică și roz găsești o mulțime copleșitoare de obiecte: sandale, mumii, mumii de animale, bijuterii, sarcofage, farfurii, papirusuri, unelte, jucării, urne și alte vase. Strategia mea a fost să mă plimb prin interior și, când ceva îmi pare mai atrăgător, să mă opresc și să cercetez. ?

Cea mai impresionată este, de departe, zestrea și povestea lui Tutankamon. Am fost norocoasă că nu fuseseră încă mutate toate obiectele regelui-copil.

Poți să vizitezi muzeul lejer fără ghid. Dacă totuși îți dorești unul, te va găsi el la intrarea în muzeu.

Souk-urile din cartierul islamic

Cartierul islamic este centrul istoric din Cairo. Este declarat sit UNESCO și plin de obiective de văzut: moschei superbe, minarete în care te poți urca, fortărețe și clădiri frumoase. Noi ne-am dus să vânăm souk-urile, bazaruri haotice și nebune, unde se vând de toate. În principiu, sunt împărțite pe zone și fiecare se numește cumva (Khan el-Khalili, Bein al-Qasreen, Sharia al-Muski, Sharia al-Muizz li-Din Allah), doar că la fața locului se simte ca un bazar continuu, fabulos, zvăpăiat și mare cât un oraș.

Souk-uri haotice în Cairo

Am venit pe jos dinspre hotel, erau vreo 5 km și cu ocazia asta am văzut și zone random de prin oraș, mai ales că ne-am rătăcit de mai multe ori. ?

Prima oară am nimerit într-un bazar stradal… întins pe multe străzi. Puhoi de lume, zgomote, claxoane, cearșafuri pe marginea străzii cu tot felul de lucruri, cărucioare, biciclete, găini, rochii de noapte și lenjerie obraznică, oale și portofele și fructe și condimente și papuci și jucării și artificii. Zici că locuitorii din orașul ăsta au doar un scop în viață – să cumpere. Nimic turistic în locul ăsta, cred că de-asta pe aici nici nu ne invita mai nimeni să cumpărăm.. Nu părea genul să luăm tigăi și pui vii. Dar ne urau peste tot „Bine am venit”. M-am enervat puțin pe mine căci după luni de izolare și distanțare m-am dus fix la baie de mulțime. Dar acum așa mă amuz de haosul prin care am trecut.

La souk

Khan el-Khalili, souk mai fancy, aflat și el tot pe-aici, în continuarea nebuniei, e mai ferit un pic, pietonal și este una dintre principalele destinații ale turiștilor. Zona asta este partea mai ferchezuită, unde mărfurile sunt expuse pe rafturi, în magazine drăguțe. Și aici vând tot felul de prostioare, dar prostioare mai turistice – brelocuri, lămpițe, materiale, piramide mici, antichități, aur, magneți. Aici se schimbă povestea, suntem invitați de fiecare vânzător să aruncăm o privire la marfa lui, căci, desigur – looking is free.

Souk, Cairo

Souk

Khan el-Khalili

Dar nu pentru cumpărături am mers noi pe aici. Eram oricum la începutul călătoriei, nu aveam să ne cărăm pe tot traseul cu suveniruri în rucsac. Dar am mers pentru atmosferă, pentru ciudatul labirintul de străzi, care nu pare să fi fost făcut cu vreun plan arhitectural în minte. Cam tot timpul m-am simțit pierdută, fără vreo idee de cum ar trebuie să ies din zona asta și spre ce să o apuc. E slice of life de Cairo.

Se vinde peste tot

Un imens bazar

Bisericile din cartierul coptic

Mult mai calm și aranjat decât cel islamic, dar nicicum la fel de savuros. Găsești aici o serie de biserici foarte vechi sau mai noi, toate adunate în interiorul unei foste fortărețe romane. Tot aici se află și cea mai veche sinagogă și cea mai veche moschee din Cairo.

Biserica dedicată Fecioarei Maria are o poveste interesantă. Este cunoscută și ca Biserica Atârnată, pentru că a fost construită pe ruinele a două turnuri din vechea fortăreață romană. Sunt 110 icoane în interior, realizate în diferite secole. Cred că este cea mai vizitată de aici.

Biserica Atârnată, Cairo Coptic

Cairo Coptic

Detaliu din Biserica Atârnată, Cairo Coptic

Biserica Sf. Sergius și Bacchus este cea mai veche de aici și se presupune că a fost folosită de familia sfântă pentru adăpost, când au fugit cu baby Jesus de masacrul Regelui Irod.  Nebunul rege ceruse uciderea tuturor bebelușilor băieți, ca să nu cumva să se îndeplinească profeția magilor ce anunța nașterea noului rege al evreilor.

Pentru a intra în biserici este indicat să ai o ținută decentă, cu umerii și genunchii acoperiți.

Coptic Cairo

Cafea și henna la Fishawi's

Probabil cea mai veche cafenea din Cairo, Fishawi’s se află în bazarul Khan el-Khalili din 1773. Este minunat să te oprești puțin aici și să îți mai odihnești picioarele, după atâta mers. Bine, te poți opri oriunde și plăti chiar mai puțin, dar deh – comunicarea și poziționarea au funcționat.

Fishawi’s

Locul este drăguț, frecventat și de turiști, dar și de localnici, cu muzică live pe fundal. Are o atmosferă romantică și mobilierul pare autentic. Cafeaua a fost decentă, ușor comparabilă cu alte cafenele din Egipt. Dar nu pentru cafea plătești aici, ci pentru istorie și faimă. Cafeneaua se pare că ar fi „jucat” în mai multe filme, printre care și un James Bond.  Și a fost frecventată de personalități importante din Egipt.

Cât stai aici sigur vine cineva să îți vândă ceva. Mare amatoare de desene cu henna, am zis că-i locul potrivit să împodobesc o mână cu linii negre, trasate de o drăguță fată din Sudan.

Henna la Fishawi’s

Interiorul Fishawi’s

Interiorul de la Fishawi’s

Instrumentul antic ce prezice nivelul inundațiilor: Nilometrul

Am vânat locurile astea pe oriunde am ajuns prin Egipt. Dar cel din Cairo a fost de departe cel mai frumos și complex. Construit în 861, avea rolul, ca multe altele răspândite prin țară, de a măsura nivelul Nilului și de a indica cum va fi recolta în anul respectiv. Dacă apa ajungea până la un anumit nivel, egiptenii se puneau pe petrecut, căci aveau roade asigurate în anul ăla. Dacă depășea, se întrevedeau inundații distrugătoare. Iar dacă era sub – îi păștea foametea. Atât de tare depindeau oamenii din părțile astea ale locului de acțiunile acestui fluviu, atât de iubit. Tot pe baza informațiilor furnizate de nilometru, monitorizat zilnic de către preoți, se stabileau și taxele și impozitele din anul respectiv.

Instrumentul ăsta de măsură este de fapt o coloană gradată, destul de arătoasă. Poți ajunge la baza ei coborând o serie de trepte destul de înguste. Adică se poate, nu că poți tu – ca vizitator. Noi doar am admirat de sus și nu am avut voie să facem poze cu camera. Doar cu telefonul.

Preț intrare: 20 EGP (6 lei)
Ore funcționare: 9:00 – 16:00
Clădirea ce adăpostește Nilometrul este foarte frumoasă

Nilometrul

Kushari la Abu Tarek

Sau oriunde altundeva îl găsești. Doar că locul ăsta deține titlul neoficial pentru cel mai bun loc unde să mănânci kushari.

Kushari este un preparat vegetarian tradițional egiptean ce se asamblează direct la masă  din năut, linte, sos de roșii, oțet, ceapă prăjită, orez și tăiței. Familiile de egipteni de aici nu păreau să aibă probleme cu amestecatul, dar domnul care ne-a servit a pus de un mic spectacol și a explicat el cum se face. În timp ce punea în aplicare și demonstrația practică.

La Abu Tarek doar asta servesc (plus un desert de tipul orez cu lapte). Dacă îmi amintesc bine, pe o porție am plătit undeva la 25EGB. (7 lei)

Kushari la Abu Tarek

Plimbă-te pe străzile din Cairo, fără niciun scop

Asta este de departe lucrul pe care îl recomand cel mai tare. Contrar primei impresii, că nu ar fi cel mai prietenos oraș cu pietonii, Cairo este un oraș perfect pentru a fi explorat la picior. Nu are dealuri prea mari, mai peste tot sunt alți oameni pe stradă, deci nu riști să ajungi prin cine știe ce locuri pustii și mereu găsești de ceva nou – un cartier rezidențial, o piață, o moschee. Peisajul se schimbă atât de repede în Cairo, încât nu îți dai seama când treci de la zonele unde sigur au lucrat cu peisagist, la străzile haotice, pline cu praf și capre.

Fă o plimbare pe malul Nil-ului, mai ales seara, când începe să fie traficat de bărcile pescarilor sau de felucci care plimbă turiști. Tot pe aici se adună familiile de egipteni pentru picnic și este mare riscul de a fi invitat să guști din ce au gătit ei. ?

Nilul în Cairo

Alte lucruri frumoase de făcut în Cairo

Admiră arhitectura clădirilor! Au niște construcții surprinzătoare, care, dincolo de stratul de murdărie și negreală, sunt dovezile unor vremuri înfloritoare.

Arhitectură în Cairo

Clădiri frumoase din Cairo

Așază-te apoi la una dintre multele cafenele amenajate direct în stradă și bea ceai sau cafea din ceșcuțe mici, analizând oamenii din jur. Ai grijă doar să întrebi dinainte care sunt prețurile pentru poțiunile astea bune.

Muzică la Fishawi’s

Cafenele pe stradă

A, și urmărește alături de egipteni un meci de fotbal. Chiar dacă nu ești mare fan, pasiunea lor este molipsitoare.

Vorbește cu oamenii pe care îi întâlnești, sunt extraordinari de prietenoși și au lucruri de spus. Chiar și pe o introvertită ca mine au făcut-o să pună întrebări.

E minunat orașul ăsta! Și mi se pare atât de adevărat ce am citi în ghid – „dacă îl iubești, te va iubi înapoi”.

Gara Ramses din Cairo

Două lucruri mi-ar mai fi plăcut tare să fac Cairo, acum, retrospectiv privind.

Să vizitez interiorul unei moschei.

Sunt atât de multe în oraș și au o arhitectură incredibilă. Le percep ca pe locuri de odihnă unde îți scoți papucii și iei o mică pauză de la tumultul și culorile orașului. Trei am avut pe listă – Al-Azhar Mosque, Mosque of Amr ibn al-As și Mosque of Al-Maridani.  Dar le-am văzut doar în trecere, de afară.

Moscheea Amr ibn al-As

Piramida lui Zoser, Saqqara

Deși cele mai faimoase piramide sunt cele de la Giza, în Egipt sunt undeva la 118 piramide, și tot mai apar altele noi. Saqqara este cel mai mare sit arheologic din Egipt, și găzduiește și piramida asta în trepte, mormântul faraonului Zoser. Este cea mai veche piramidă din lume și are 62 de m înălțime. Mi-ar fi plăcut să o văd. Se află la 30 km de Cairo, dar transportul public nu este chiar cea mai simplă / rapidă variantă. Cei mai mulți dintre vizitatori vin cu tururi organizate sau cu un taxi din capitală.

Nu-i nimic, data viitoare!

Cumpărături artistice

Dacă ai nevoie de alte detalii despre Cairo lasă un comentariu și răspund cu drag. Și nu uita să verifici și celelalte articole de pe În Sandale, pentru inspirație și recomandări de călătorii.

Iar dacă ți-au plăcut articolele poți să te abonezi la newsletterul În Sandale, care să te anunțe când apar povești noi pe blog. Totodată, mi-ar plăcea să ne împrietenim și pe Instagram și Facebook.

Într-o cafenea hip din Cairo

Aiurea, pe străzi

La souk

Cairo, Egipt

Al-Azhar Mosque, Cairo

Orașul celor o mie de minarete

Minaretele.

Comments:

• Georgiana

mai 8, 2023

Buna ziua! Imi puteti spune la ce restaurant ati mancat supa de fructe de mare din poza? Arata extraordinar de bine.
    Multumesc mult!

reply...

Comentează ceva...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.