Sus
La Candelaria, Bogota

Din articolul cu Bogota..

La Candelaria este plină de străduțe frumoase

Este periculos în Bogota?

Bogota a fost punctul de intrare în Columbia. Și nici nu ne-am dat bine jos din avion că am auzit – Cuidado, fetițo! Cum să ții telefonul în buzunarul din spate al pantalonilor! Aici e periculos!

E drept, în urma research-ului meu îmi cam rezultase că nu e bine să ții Vertu-ul la vedere și nici tezaurul să nu sclipească prea tare, dar nici chiar așa. Mulțumesc, săru-mâna. Nu mai fac.

Apoi în Uber – Observ că mergeți în centru. De ce faceți asta? // Ăăăă, păi, acolo locuim! // Turiști inconștienți! //  ¿Disculpe?//  Nimic, ziceam doar așa.. știți și voi.. cuidado! // Mulțumim! // Și să aveți grijă să țineți mereu telefonul în geantă, geanta legată de voi, aparatul foto sub geacă, să nu aveți bijuterii, să țineți o sumă mică deoparte – pentru hoți, să nu cumpărați nimic din stradă, să nu vă uitați vreodată în altă parte decât la băutura voastră – de fapt, mai bine nu mai beți nimic, și să nu vă prindă întunericul pe stradă. Uite că am ajuns. Lasă că vă mai scriu pe WhatsApp ce nu aveți voie să faceți!

Cu așa clădiri vesele, îți vine greu să crezi că locul ăsta poate fi periculos

Și așa a fost prima interacțiune cu Bogota! Deși orașul se mândrește cu faptul că a lăsat în urmă zilele când se căsăpeau efectiv pe stradă, au o altă problemă. Acum activitatea infracțională care afectează cel mai mult locuitorii din Bogota este jaful armat, în 2018 au fost raportate 85.000 de cazuri în capitală. În 2005 erau 11.751 – cred că atunci te omorau direct și intra la altă categorie.

Căci crimele au scăzut – în 1993 Bogota avea o rată de crimă de 80 la 100.000 de locuitori. Iar în 2018 rata a scăzut la 13.31 la 100.000. Mda, o veste bună. 😐

Sursă: https://colombiareports.com/bogota-crime-security-statistics/
Străduțe din Bogota

Străduțe din Bogota – oamenii sunt pașnici

Cu toate informațiile astea, nu mă așteptam chiar să fim întâmpinați cu lecții de-astea drastice de securitate. Ne-a mai liniștit tipul de la hotel – Cum să fie perigloso, querida?! Păi sunt polițiști cu căței din 50 în 50 metri! Și atentate nu am mai avut de mai bine de o lună. Și atunci au atacat doar sediul poliției! Doar să aveți grijă să nu rămâneți pe străzi după 11.00, când pleacă polițiștii acasă, la familiile lor! În rest, todo bien! Dar să încuiați voi poarta de la hotel când vă întoarceți. Cu cheia, de 3 ori!

Ce-om căuta în țara asta periculoasă?

Bogota de sus

Bogota de sus, cu ploaie

Acum, în cele două zile cât am stat în Bogota totul a fost ok – nu am pățit nimic, nu am renunțat la lucrurile pe care voiam să le vedem și am mers destul de mult pe jos sau cu autobuzul. Deci, a fost sigur pentru noi!  Iar atmosfera a părut destul de relaxată, zile cu soare și oameni zâmbitori. Însă, spre deosebire de alte locuri pe care le-am vizitat și unde ne luăm niște măsuri destul de basic de siguranță, aici am fost mult mai atenți.

Măsuri de securitate:

• Am avut mereu rucsac sau geanta poștaș – am întâlnit două cupluri de turiști care ne-au povestit cum gențile le-au fost trase de pe umăr de motocicliști.
  • Am fost mereu atenți la oamenii din jurul nostru, pentru a ne îndepărta dacă apare ceva suspect
  • Am ținut mai tot timpul camera în geantă, am scos-o doar când voiam să fotografiem ceva
  • Ne-am făcut traseele de acasă pentru a nu scoate foarte mult telefoanele și pentru a nu părea prea pierduți
  • Am ales să mergem pe străzi unde existau polițiști – chiar ei ne recomandau să mergem din polițist în polițist și ne indicau locurile unde se află următorii colegi.
  • Am folosit ATMuri-le din interiorul băncilor
  • Am luat cu noi copii ale actelor de identitate și am lăsat originalele în hotel
  • Am împărțit sumele de bani pe care le aveam cu noi și le-am păstrat în locuri diferite.
  • Nu am arătat bogați, nu am avut bijuterii sau lucruri care ar putea trece drept scumpe – noi oricum suntem mai mult genul backpacker, nu păream oameni avuți. Nici nu suntem, de altfel. 😀
  • Am folosit UBER când întunericul ne-a prins pe străzi.
  • Un sfat pe care nu l-am folosit, dar l-am primit – dacă ești jefuit, dă-le ce îți cer. E o atitudine bună, zic. Mai ales după ce am citit asta https://www.nomadicmatt.com/travel-blogs/getting-stabbed-in-colombia/
  • Am evitat anumite zone – renumite pentru infracționalitatea crescută – Barrio Egipto, Calle 9, Kennedy, Ciudad Bolívar, Usme, San Cristóbal sau La Candelaria noaptea. Desigur, există în Bogota și zone sigure – ZonaRosa, ZonaT și G, Parque 93, Chapinero unde găsești și o selecție mare de restaurante, hoteluri sau hosteluri. Sau zonele rezidențiale – și ele sunt sigure, dar nu prea turistice. Provocarea e la îmbinarea asta între apropiere de zonele sigure și locurile cu lucruri de văzut.
Bogota

Iar totul a fost bine.

Genul ăsta de comportament, mereu vigilent așa, nu este chiar confortabil, de multe ori eram mai preocupată să mă asigur că mă urmărește cineva, decât să mă bucur de locul unde sunt. Sau să ne uităm cu neîncredere la localnicii care chiar vor să ajute sau care erau prietenoși. După o zi am început să fim mai relaxați, dar totuși atenți. Cred în poveștile astea și sunt convinsă că oamenii ăia, care ne tot avertizau, nu o făceau doar ca să ne sperie șierau bine intenționați.

Și mai multe căsuțe colorate

Oricum, Columbia este o țară minunată și ne-a plăcut mult. În niciun caz nu trebuie să renunți la o vizită aici din cauza acestui aspect al siguranței – doar trebuie să fii mai atent decât în mod normal. În plus, doar în Bogota am fost mai acut stresați – în restul țării, și mai ales în orașele mici, nu am avut niciun fel de problemă.

Cjapinero este o zonă mai sigură din Bogota

Unde am stat.

În Bogota am ajuns de două ori – când am venit și când am plecat. 🙂

Hotel Ambala Bogota Colonial

La venire am stat în La Candelaria, la Hotel Ambala Bogota Colonial. Foarte drăguț, amenajat într-o casă coloniala, după cum zice și numele.  A fost safe, cu oameni prietenoși cu care mi-am exersat spaniola și care ne-au dat sfaturi utile despre cum să fim în siguranță și ce să vedem prin apropiere. Este foarte aproape de Plaza de Bolivar și Museo d’Oro.

Selina Chapinero Bogota

La plecare am stat în Chapinero, o zonă mult mai safe. Am ieșit noaptea și ne-am plimbat pe străzi nestingheriți. Poate am simțit-o așa și pentru că aveam deja o lună de Columbia. Oricum, hotelul arată foarte bine, unul dintre locurile speciale unde am stat. Camerele au un design sofisticat-industrial, ca locurile pe care le amenajează Corvin. E foarte hip, cu oameni tineri și multe zone comune – locuri de lucru pentru nomazii digitali, mini-cinema și mini-bibliotecă. Îl recomand tare, este un loc care mi-a plăcut mult,  frumos de stat, într-o zonă sigură. Păcat că este cam departe de emblemele Bogotei.

Selina Chapinero Bogotá

Ce am făcut în două zile.

În primul rând am mers, activitatea mea preferată. Mult – printre oameni, pe străzi pavate și înclinate, printre case și cafenele, patiserii și arepa-serii (?), printre blocuri înalte și parcuri aranjate.

Street food, in Bogota

Tortilla en la calle.

La Candelaria

La Candelaria este centrul istoric din Bogota și locul unde poposesc mai toți călătorii. Și locul unde am stat. Este o zonă animată, un cartier colonial cu multe căsuțe colorate, aliniate pe străzile în pantă.

Bogota nu chiar mustește de lucruri de făcut, iar majoritatea locurilor de văzut sunt în zona asta – Plaza de Bolivar, Museo del Oro, Teatrul Colon, plus alte muzee drăguțe și clădiri interesante.

La Candelaria, Bogota

Am ieșit temători din hotel și am nimerit într-o aglomerare de tonete, vânzători, circari, muzică, plite cu preparate – ăștia te atacă în atmosferă de fiesta. Măcar atât.

Bogota se desfășoară cumva pe verticală, straturi de case cubice vopsite în culori vii se cațără pe dealuri și urci pieptiș pe străzile și ulițele care ajung la ele. Altitudinea în Bogota este de 2600 m (3150 m cel mai înalt punct – pe dealul unde se află Cerro de Monserrate)

E bâlci la Bogota :)

E bâlci la Bogota 🙂

Plaza de Bolivar.

Ăsta este locul obișnuit de unde începe explorarea zonei, iar noi ajungem fără vreo hartă sau indicații. El Libertador are aici o statuie, încă din 1846. A fost primul monument din oraș.

Vânzoleala se prelungește și aici, ba își face apariția și un animăluț din familia llamelor.

Pe o latură a pieței răsare mândră și masivă Catedrala Primada. Flancată de Răzvan, îndrăznesc să fac și eu o poză.

El Libertador și ai săi porumbei

El Libertador și porumbelul său

Catedrala Primada

În forma asta catedrala există din 1807, însă, încă de prin 1538 a existat aici fie o capelă, fie vreo bisericuță care au fost rând pe rând dărâmate la vreun cutremur sau de vreo fundație ușor greșit turnată. Și pe asta de acum au vătămat-o când s-a iscat răzmerița din 1948, din cauza uciderii candidatului liberal Gaitan.

Mormântul lui Jimenez de Quesada, întemeietorul Bogotei, se află în Catedrală, pe dreapta. 🙂

Museo del Oro

Printre cele mai importante lucruri de văzut din Bogota este Muzeul Aurului, cel mai mare din lume.

Conține mai mult de 55.000 de piese de aur și artefacte din ceramică, textile și os din 13 societăți pre-hispanice diferite. În mare parte sunt obiecte micuțe, care pare că au fost migălos lucrate. Sunt ordonate în camere tematice care se întind pe 3 etaje. Am obosit la un moment dat. Descrierile și filmulețele de prezentare sunt din plin și îți arată diferitele metode de prelucrare a metalelor utilizate de triburi. Bijuteriile create și instrumentele folosite dau de gol obiceiurile acestora și sunt strâns legate de credințele lor.

Surprinzător, am găsit aici informații și despre ceramica de la Cucuteni!

Street art

Museo Botero

Acesta a fost preferatul meu! Fernando Botero este unul dintre cei mai cunoscuți artiști ai Columbiei. Muzeul este amenajat într-o casă colonială și a fost înființat în 2008. Și este dedicat tuturor lucrurilor grăsuțe pe care Botero le-a pictat. Pictorul însuși a donat aceste lucrări, iar una dintre condiții a fost ca intrarea la muzeu să fie gratuită. Mulțumiiim, señori Botero! 🙂

Pe lângă picturile lui Botero, sunt aici și lucrări ale lui Picasso, Klimt, Giacometti, Degas, Monet, Miro, Dali. Dacă sincer, mi-a plăcut mai mult aici decât la aur.

Și au și un shop drăguț, de unde poți cumpăra magneți cu Mona Lisa grăsuță. Hi hi!

Gordita!

Muzeul ăsta face parte dintr-o serie muzee administrare de Banco de la Republica – care nu înțeleg prea bine unde încep și unde se termină. Celelalte sunt Museo de la Moneda și Colección de Arte del Banco de la República.

Mi-a plăcut și cel de la Moneda, pe care îl suspectam că e cam plictisitor. În ordine cronologică sunt afișați diverși bănuți sau alte forme de plată, începând cu perioada pre-columbiană. Este surprinzător ce frumoase erau bancnotele vechi – este evident că aveau super graficieni. 🙂

Cerro de Monserrate

Este un deal-munțișor ce găzduiește 0 biserică cocoțată la 3150m. Adăpostește o statuie a lui Iisus din anii 1650, statuie ce pare a fi responsabilă de multe miracole și care era în renovare-restaurare le momentul vizitei.

Biserica de pe Cerro de Monserrate

El Señor Caído în restaurare

Sunt aici și restaurante sau chioșcuri de unde poți cumpăra ceva de mâncare / băut după truda de a fi uract atât.

Urcușul pe Cerro de Monserrate

Drumul până aici e ostenitor – 1500 de trepte de urcat, care nouă ne-au luat vreo 1oră jumate, cu tot cu opriri la pisici și standurile de pe drum. Opriri care să mascheze faptul că sunt gata de leșin de la atâta urcuș.

Exista și varianta de a urca cu un funicular, dar era coadă și am zis și noi că suntem tineri – ne facem de râs să urcăm cu liftul.

Am coborât în schimb cu funicularul, se făcuse destul de târziu și voiam să mai avem câteva ore de lumină pe care să le petrecem pe străzi. (10500 COP – vreo 3euro / coborâre)

Urcăm și urcăm

La dealul ăsta am ajuns mergând pe jos din La Candelaria (cam 1,5 km). Tot traseul era populat de polițiști care ne arătau direcțiile și ne asigurau că segmentul acela este ok pentru a fi parcurs pe jos.

Niște alte aspecte

• În Bogota este și friguț, seara temperaturile ajung pe la 15 – 16º C. Deci hainele tomnatice sunt recomandate pentru capitală. Și poate să plouă din senin.
  • Pentru transport în Bogota, de cele mai multe ori am folosit Uber-ul. Este o variantă mai safe decât taxiurile. Doar că este ilegal aici, deși toată lumea îl folosește. Deci, trebuie să ai grijă ca cineva să stea lângă șofer și să pară prieten.
  • TransMilenio este sistemul lor rapid de autobuze, iar pentru a-l folosi  ai nevoie de un card – Tarjeta TuLlave pe care o cumperi din stații sau din diverse alte magazinașe – de la ziare, chioșcuri.
  • Bogota are probleme cu traficul, este super aglomerată – poți să pierzi lejer câteva ore blocat pe străzi.

TransMilenio, sistemul rapid de autobuze din Bogota.

Ce am fi vrut să mai facem în Bogota

Să mergem la Zipaquira

Zipaquira este la vreo 50 km de Bogota și aici se află o catedrală din sare, destul de spectaculoasă din câte am citit / auzit. Sunt doar câteva astfel de structuri subterane în lume, iar unele se află în Polonia. Poate le văd pe astea, că tot îs aproape – dacă tot nu am ajuns la cea din Colombia. Autobuzele de la Bogota către Zipaquira sunt foarte frecvente, doar că ai nevoie să rezervi o zi întreagă pentru excursia asta. Iar noi nu mai aveam o zi.

Să mâncăm la Andrés Carne de Res

Restaurantul este destul de faimos, cu decoruri ce aduc a filmele lui Tim Burton. Problema lui era că nu era în Bogota, ci în Chia, la vreo 35 de km. UBER-ul s-a dovedit prea scump, iar cu autobuzul ne lua o grămadă. Am văzut însă indicatoarele spre restaurant când am plecat spre Villa de Leyva.

Primii pași în Bogota

BBC este un producător de bere local.

BBC este un producător de bere din Colombia, iar berea e super bună.

Bazar la Cerro de Monserrate

Cerro de Monserrate

Bogota

Stăzile din Bogota

Zonele hip din Bogota

Grătar la piață

Comentează ceva...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.